جام جم 8شهریور 90

پيش ‌دبستاني ؛ مظلوم در نظام آموزش

جام جم آنلاين: «آموزش و پرورش در قبال مربيان دوره پيش‌دبستاني هيچ تعهدي ندارد»، اين مطلب را معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش مي‌گويد.

 

«پيش‌دبستاني» كه زماني دوره‌اي لوكس در نظام آموزش بود و هركسي را به خاطر شهريه‌هاي سنگين، توان ورود به اين دوره نبود، اين روزها به مدد سند تحول آموزش و پرورش قرار است بتدريج با مجاورت در كنار مدارس ابتدايي جدي گرفته شود.

پيش‌دبستاني در حالي اين روزها جدي گرفته مي‌شود كه پيش‌دانشگاهي با تمام اميدها و آرزوهايش از چرخه نظام آموزش خارج خواهد شد، بنابراين اين دوره بايد به اندازه پيش‌دانشگاهي پربار باشد.

سند تحول آموزش و پرورش هم با تاكيد بر پيش‌دبستاني، اين دوره را براي تكوين و آمادگي دوره تحصيلي اجباري مفيد دانسته اما آنچه تاكنون از عملكرد مسوولان آموزش و پرورش برآمده، جز بي‌مهري به اين دوره نبوده است.

در سال تحصيلي جديد، با وجود تاكيد بر اين دوره هنوز از مطالب آموزشي مستقلي براي پيش‌دبستاني‌ها رونمايي نشده است.

درحالي كه هنوز بيش از 80 درصد دبستاني‌ها در بخش دولتي درس مي‌خوانند و پوشش مدارس غيردولتي در تمام مقاطع به 10 درصد هم نمي‌رسد، پيش‌دبستاني در مدارس ابتدايي دولتي نداريم، و تنها پيش‌شرط ورود به پيش‌دبستاني تحمل شهريه است؛ شهريه‌اي كه قطعا از عهده بسياري از خانواده‌ها برنمي‌آيد.

روي ديگر بي‌مهري آموزش و پرورش به دوره پيش‌دبستاني را بايد در وضعيت مربيان آن ديد؛ مربياني كه نه‌تنها از كمترين امكانات حرفه‌اي و آموزشي بي‌بهره‌اند، كه معاون اين بخش در آموزش و پرورش از قبول هر مسووليت و تعهدي در قبال آنان شانه خالي مي‌كند.

چگونه است كه تعيين صلاحيت مربيان از حوزه وظايف آموزش و پرورش است، اما تخصيص حقوق و مزايا و آموزش آنان از قلم افتاده است؟

جالب اين كه توجيه آموزش و پرورش، عدم تعهد در قبال دوره پيش‌دبستاني، غيررسمي بودن آن است، اما وقتي نوبت به مرور اهميت اين دوره مي‌شود، مسوولان قلمفرسايي مي‌كنند، چگونه مي‌توان دوره‌اي آموزشي را با اهميت دانست اما از اعتبارات آموزشي هيچ سهمي براي آن قائل نشد و مربيان آن را از آموزش ضمن خدمت محروم كرد؟

كتايون مصري 
گروه جامعه


                  رتبه بد ایران از نظر کیفیت «تحصیلات ابتدایی» درجهان

                   رتبه بد ایران از نظر کیفیت «تحصیلات ابتدایی» درجهان

خبرگزاری ایسنا:

مجمع جهانی اقتصاد ایران را از نظر شاخص کیفیت تحصیلات ابتدایی در بین 142 کشور جهان در رده 66 قرار داد.  در این رده‌بندی فنلاند با کسب بیشترین نمره صدرنشین شده و بلژیک و سنگاپور نیز دوم و سوم شدند. کشورهای سوئیس، باربادوس، ایسلند، نیوزلند، تایوان، کانادا و استرالیا نیز چهارم تا دهم شدند. در بین کشورهای منطقه خاورمیانه هم رده‌های اول تا سوم به قطر، لبنان و امارات اختصاص یافت و ایران در رده هشتم قرار گرفت. سه کشور آنگولا، یمن و دومینیکن نیز به عنوان کشورهای دارای بدترین کیفیت تحصیلات ابتدایی معرفی شدند. همچنین گزارش مذکور می‌افزاید: ایران از نظر کیفیت مدیریت مدارس در میان 142 کشور جهان در رده‌ 94 قرار دارد.  در این رده‌بندی کشورهای بلژیک، بریتانیا و سوئیس رده‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و کانادا، فرانسه، اسپانیا، قطر، سنگاپور، سوئد و هلند نیز چهارم تا دهم شدند. در پایین این رده‌بندی نیز کشورهای آنگولا، تیمور شرقی، یمن، موریتانی و سوازیلند قرار گرفتند. در بین کشورهای منطقه خاورمیانه ایران بالاتر از کشورهای عمان، کویت، سوریه و ترکیه قرار دارد.

یعقوبی

فرزند خوب گلی است از گل های بهشت

با سلام

داستانی که در ادامه خواهید خواند

در جشنواره الگوی تدریس امسال در سطح منطقه میمه برگزیده شد.

افرا جعفری

 

داستان پسر خوب

 

بچه ها شروع هرکار با نام خدا

یکی بود یکی نبود . غیر از خدای مهربون هیچ کس نبود.

در همین نزدیکی ، دهی بود آباد و قشنگ . کنار چشمه ده سه تا خانم خانه دار مشغول پر

کردن کوزه هاشون بودند.

پیرمردی هم کنار چشمه کمی دورتر از اون ها نشسته بود .

خانم ها با هم صحبت می کردند. یکی از خانم ها می گفت : پسر من خیلی پسر خوبیه . او

هم قویه و هم زرنگ . هیچ کدوم از بچه های آبادی زورشون به او نمی رسه .

خانم دوم گفت : پسر من هم خیلی خوبه هم خیلی خوش آواز. هیچ کس نمی تونه به خوبی

او آواز بخونه .

خانم سوم ساکت بود و فقط گوش می کرد. دو تا خانم دیگه از او پرسیدن:

تو چرا از پسرت حرف نمی زنی ؟ پسر تو چه کار خوبی بلده ؟

خانم سوم گفت : پسر من نه خیلی پر زوره و نه خوش آواز . اما به نظر من ، او هم پسر

خیلی خوبیه .

خانم ها کوزه هاشون رو پر از آب کردن و راه افتادن. پیرمرد هم دنبال آن ها راه افتاد.

خانم ها بعد از چند قدم که راه رفتند ایستادن تا کوزه هاشون رو زمین بگذارن و

نفسی تازه کنند.

هنوز تا خانه ها خیلی راه مونده بود که خانم ها دیدند سه پسر از روبه رو

به طرف اون ها میان.

پسر اول جست و خیز کنان آمد و از کنار خانم ها گذشت .

مادرش به او نگاه کرد و معلوم بود از داشتن چنین پسری خیلی خوشحاله .

پسر دوم همین طور که آواز می خوند به دنبال پسر اول می دوید.

مادر او هم با خوشحالی به آواز پسرش گوش داد و خندید.

اما پسر سوم به طرف مادرش اومد.

به همه خانم ها و به پیرمرد سلام کرد و بعد کوزه مادرش را از او گرفت و

به طرف خانه به راه افتاد.

پیرمرد به پسرها و مادرها نگاه کرد و با خود گفت :

من فقط یک پسر خوب می بینم .

پیرمرد به خانم ها گفت :

به فرزندانتان نیکی به پدر و مادر رو یاد بدهید.

چون خدا در قرآن گفته :

***  و بالوالدین احسانا"  ***

یعنی : به پدر و مادر خود نیکی کنید .

بوی ماه مهر ... ماه مهربان

سلام به تمام همکاران فرهنگی

سلام به تمام همکاران دلسوز و فهیم پیش دبستانی

 

سلام و شادباش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

 

و با آرزوی این که امسال ُ مسوولان محترم آموزش و پرورش به وعده های

خود مبنی بر بهبود وضعیت کاری و تثبت شغلی مربیان پیش دبستانی

عمل نمایند.

 

( طبق گفته رسانه ها ُ امسال قرار است مربیان

 

به طور مستقیم با اداره آموزش و پرورش ُ قرارداد ببندند

 

و عنوان شرکتی به قراردادی تغییر یابد)

 

یادش به خیر ...

بوی ماه مهر ... ماه مهربان

بوی بازی های راه مدرســـــــــــــه

 

 

بهای اندک برای مربیان بزرگ

بـهـای انـدک بـرای مـربـیـان بـزرگ


                                                                                
    تا ۲۰ يا حتي ۱۵ سال پيش مسئله تعليم و تربيت و مراقبت از كودكان جزو مسائل با اهميت و سياست عمومي به شمار نمي رفت. ناگهان دو عامل اصلي موجب شد كه در سرتاسر جهان اين موضوع مورد توجه دولت ها و برنامه ريزان اجتماعي قرار گيرد. اولاً، ورود روزافزون زنان به بازار كار كه تقريباً در تمامي كشورها اتفاق افتاد، اما زماني كه زنان وارد بازار كار مي شوند براي كودكان چه اتفاقي مي افتد ثانياً مطالعات پيرامون تعليم و تربيت و مراقبت در دوران كودكي نتايج و آثار چشمگيري را به ويژه براي كودكان مشكل دار نشان داده است، يعني آنهايي كه فرصت شركت در برنامه هاي با كيفيت بالارا داشته اند.

یعقوبی

ادامه نوشته

گزارش دوره آموزشی

به نام خداوند خالق مهربانی

 

 

گزارشی مختصر از برگزاری دوره آموزشی ضمن خدمت

 مربیان پیش دبستانی بخش میمه

در مرکز تربیت معلم زینب کبری (س) اصفهان

 

سلام بر آن هایی که با عشق ،

در جهت تعلیم و پرورش روح و جسم پاک کودکان ، گام برمی دارند .

 

** طبق برنامه ریزی صورت گرفته از طرف سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان

و در جهت ارتقای دانش علمی مربیان ، کلاس های آموزشی با موضوعات گوناگون

یک شنبه و دوشنبه هفته جاری در مکان مرکز تربیت معلم  ، برگزار شد.

 

** با حذف آموزش نشانه ها در پیش دبستانی و همین طور غیر الزامی بودن حفظ سوره 

های قرآن ُ در سال تحصیلی جدید ُ شکل جدیدی از آموزش  را تجربه خواهیم کرد !!

 

** بازی ، قرآن ، واحد کار و روانشناسی  از جمله  مباحثی بود که از سوی اساتید به مربیان

آموزش داده شد.

 

** برخی کلاس ها مانند کلاس بازی و قرآن ، بسیار ارزنده و مطالب ذکرشده درآن ها اکثرا" به

روز و قابل استفاده بود. کلاس آموزشی واحد کار هم در حد مطلوب بود.

 

** در این دوره بر این نکته تاکید شد که رویکرد آموزش پیش دبستانی از این پس

رویکرد فطرت گرا بوده و هدف از آن هم ُ انس کودکان با قرآن است .

 

** طبق گفته مسئولان ، گواهی حضور در دوره  به مربیان حاضر اعطا خواهد شد.

 

** لازم است از تهیه و تدارکی که مسئولان برای برگزاری مطلوب دوره دیده بودند و همچنین

امکان اقامت یک روزه مربیانی که از راه دور در این دوره شرکت کرده بودند ، تشکر کرده و

امیدوار باشیم  این اقدامات مفید و ارزشمند ، ادامه دار باشد.

 

افرا جعفری

انگیزه ... شوق ... کنجکاوی ... قوه تخیل بالا و ...

سلام

 

تعريف خلاقيت

 

بيان تعريفي جامع از خلاقيت كار سختي است و صاحبنظران تعاريف مختلفي ارائه كرده اند

شايد ساده ترين تعريفي كه بتوان از خلاقيت داشت عبارت است از :

 

" خلاقيت یعنی ُ فردي فكري نو و متفاوت ارائه دهد ."

 


"استيفن رابينز " خلاقيت را به معناي توانايي تركيب انديشه ها و نظرات در يك روش منحصر

به فرد  با ايجاد پيوستگي بين آنان بيان مي كند .


" گيلفورد " دانشمند آمريكايي خلاقيت را با تفكر واگرا ( دست يافتن به رهيافت هاي جديد

براي مسائل ) در مقابل تفكر همگرا ( دست يافتن به پاسخ ) مترادف دانسته است. 

 

افرادي كه تفكر واگرا دارند در فكر و عمل خود با ديگران تفاوت دارند و از عرف و عادت دور

شده و روش هاي خلاق و جديد را به كار مي برند .

 

برعكس كساني كه از اين خصوصيت برخوردار نيستند تفكر همگرا دارند و در فكر و عمل خود

از عرف و عادت پيروي مي كنند .



 

ويژگي هاي فرد خلاق

 


مهم ترين ويژگيهاي يك افراد خلاق به شرح زير است :

 


- انگيزه بالايي براي پيشرفت دارند

-  آنها كنجكاو و جستجوگرند

- در انجام كارها داراي پشتكار و انضباط هستند

- انگيزه فراواني براي كسب دانسته ها و تجربيات جديد دارند

- شوق فراوان براي زندگي كردن دارند

- زيباپسند بوده و علاقمند به آثار هنري هستند

- مي توانند بر روي ديگران بسيار تاثير گذار باشند

- داراي قوه تخيل (فعال ) بالايي هستند

- ميل به استقلال دارند و از اينكه همرنگ جامعه باشند مي پرهيزند و در مواردي كه

دستورهايي بر خلاف ميل و يا اعتقادات خود دريافت كنند به سرپيچي از آنها

تمايل نشان مي دهند .

- در زندگي كمتر جزيي نگر هستند

- پيچيدگي در امور را بر سادگي ترجيح مي دهند

- روحيه اي طنزگونه دارند و از شوخ طبعي برخوردارند

- تمايل به انجام كارهايي دارند كه با ريسك توام است

- افراد خلاق كارها را به خاطر لذت و رضايت بخشي انجام مي دهند و كمتر تحت تاثير عوامل

بيروني نظير  شهرت ، پول و يا تاييد ديگران كار مي كنند.

- گرايش به سادگي و ايجاد نظم دارند

- در انجام تصميم گيرها انعطاف پذيرند

- مسائل پيچيده را به مسائل ساده ترجيح مي دهند

- آنها تمايل دارند كه احساسات و هيجانات خود را صريح بيان كنند.

 افراد خلاق از هوشي بالاتر از حد متوسط برخوردارند

- به موضوعاتي توجه مي كنند كه ديگران به آن توجه نداشته اند

- در مواردی آنها براي يك مسئله مي توانند چندين راه حل داشته باشند

 

**************************

 

اگرچه تمامي عوامل فوق در يك فرد خلاق ممكن است وجود نداشته باشد

اما مي توان بيان داشت

 اين ويژگيها ممكن است در افراد خلاق بيشتر ديده شود.

 

با توجه به مطالب مذکور ُ بهتر آن است که کودکان را در انجام فعالیت های

کلاسی ُ تا جایی که امکان دارد ُ آزاد بگذاریم تا با رشد و پرورش خلاقیت  ُ   

زمینه موفقیت های آتی در زندگی را برای آن ها ایجاد کرده باشیم.

بیمه مربیان

یعقوبی
ادامه نوشته

تربیت دل پذیر    دل تربیت پذیر

ستاره دریایی

مردی صبحگاهان کنار ساحل دریا قدم می زد.متوجه شد یک نفر دائم خم می شود و چیزی را بر میدارد و به طرف دریا پرت می کند.جلو رفت و از او پرسید:چه می کنی؟او گفت:ستاره های دریایی را نجات می دهم. دیشب که مد شده و آب دریا بالا آمده است تعداد زیادی از ستاره ها به ساحل پرتاب شده اند.اگر این زبان بسته ها به دریا بر نگردند از بین خواهند رفت. مرد گفت: این ساحل به این طویلی این همه ستاره دریایی مگر  کار تو چه تفاوتی می کند؟ این کار تو چه ارزشی دارد؟مگر چند ستاره را می توانی نجات دهی؟ آن مرد در حالی که کارش را ادامه می داد خم شد و بازوی یک ستاره را گرفت و به طرف دریا پرتاب کرد و گفت: برای این یکی تفاوت کرد این یکی زنده ماند این یکی نجات یافت.

نکته:

سال ها قبل ایمانوئل کانت یکی از مربیان بزرگ تعلیم و تربیت گفته است:(از بین ابداعات بشر دو کار بسیار سخت است یکی حکومت داری و دیگری تعلیم و تربیت)تربیت از کار های بسیار سخت و مشکل است.تربیت کار ظریفی است که دستورالعمل و نسخه خاصی ندارد وبه موقعیت سیال بین اولیاء و فرزندان بستگی دارد. هیچکس نمی تواند ادعا کند که تمام راهکار های تربیتی را در پرورش فرزندانش استفاده کرده است. شنیده ایم که یکی از بزرگان تعلیم و تربیت گفته است من تا ازدواج نکرده بودم در فکرم شش ایده بزرگ و ناب داشتم تا وقتی بچه هایم به دنیا می آیند در مورد آنان به کار گیرم و آنان را درست تربیت کنم ولی الان دارای شش فرزند هستم و واقعا هیچ نظریه ای در مورد تربیت آنان ندارم. فرزندان ما قطعات یک ماشین نیستند که همه را با یک روش با یک متد با یک نسخه از قبل تعیین شده تربیت کنیم. تربیت یک موقعیت سیال متفاوت رنگارنگ و لحظه به لحطه بین والدین و فرزندان است.

قنبرپور

 

اهمیت دوره پیش دبستانی

امروزه روانشناسان و متخصصان علوم تربیتی معتقدند که شخصیت اصلی انسان در 5 سال اول زندگی شکل می گیرد و در این سنین ،کودک باید تحت تعلیم و تربیتی عمیق و همه جانبه قرار گیرد تا به رشد کامل جسمی ،روحی و عاطفی دست یابد . در این میان ، مراکز پیش دبستانی می توانند با ایجاد امکانات آموزشی ، پرورشی ، اجتماعی و رفاهی شرایط لازم را برای رشد همه جانبه ی کودکان فراهم سازند . این مراکز اولین محیط اجتماعی و در واقع پلی بین خانه و اجتماع بزرگی است که کودک به آن تعلق دارد.
در این مراکز آگاهی های اجتماعی کودک رشد یافته و با استفاده از روشهای غیرمستقیم آموزشی ، فرصتی برای یادگیری وسیعتر ، غنی تر و همه جانبه تر پیدا می کند . این نوع آموزش با روحیه جست و جو گر فعال و کنجکاو کودک سازگار تر است و او را به یاد کیری و اکتشاف برمی انگیزد. بنابر این در کنار خانواده ها و هم پای تربیت آنها لازم است که مراکز آموزشی پیش از دبستان در زمینه ی تکامل همه جانبه ی کودک نقش داشته باشند .
اهمیت این مراکز زمانی آشکارتر می شود که بدانیم در بسیاری از مواقع خانواده ها وظیفه ی خود را به دلیل آشنا نبودن با مسائل تربیتی ،مشکلات اقتصادی ،دور بودن والدین از محیط خانه به علت کار و تأمین زندگی ، از هم گسیختگی خانوادگی و موارد بی شمار دیگر بخوبی ایفا نمی کنند . اینجاست که مراکز پیش دبستانی باید کمبود های آموزشی ، تربیتی ، جسمی وعاطفی کودکان را جبران نمایند.
اطلاع از ناتوانی ها ، توانایی ها و قابلیت های کودکان در سنین پیش از دبستان به طور چشمگیری در موقعیت های بعدی و پیشگیری از اختلالات مؤثر است .از همین رو ، در این دوران یکی از مهمترین خدماتی که مربی می تواند انجام دهد تشخیص کودکان تحت مراقبت خود ، از نظر رفتار های فیزیکی و ذهنی است . رفتار کودک در محیط خانواده از نظر والدین ممکن است طبیعی به نظر آید چرا که آنها نمی توانند کودک خود را با کودکان هم سن او بسنجند در حالی که یک مربی در زمان طولانی و در موقعیت های بسیار طبیعی کودکان را مشاهده می کند و چنانچه تفاوتی جدی و زیر بنایی در کودک وجود داشته باشد می تواند این اختلالات را در بسیاری از زمینه ها پیش از اینکه جدی تر شوند تشخیص دهد و زمینه را برای کمکهای لازم متخصصان به نحو معتبر فراهم آورد . زمانی می توان به اهمیت این مسئله پی برد که بدانیم هر چه ناتوانی های کودکان زودتر شناخته شود زودتر تصحیح می شود و حتی تشکیل الگوهای و عادتهای نامطلوب و واکنش های عاطفی کاهش می یابد .

قنبرپور

دوران طلایی پیش دبستانی

 

دوره پیش دبستانی


كودك پس از دوران پنج سالگي به دوره جدیدی وارد مي شود و

در آن جا در كنار دیگر كودكان آموزش مي بيند .

 اين دوران چون در سنين پنج تا شش سالگي است جزو دوران هاي طلايي

شكل گيري شخصيت كودك است و از حساسيتهاي خاصي برخوردار است .

 

در خصوص  عوامل آموزشي بايد به نكات زير اشاره كنيم :


1-آموزش دهنده :

مربي در مهد كودك اگرچه انگيزشي همچون مادر ندارد ،

ولي علاقمندي و مهارت او مي تواند بر كودك بسيار تاثير گذار باشد .

 

2- آموزش گيرنده :

كودك اگرچه به جايي قدم مي گذارد كه شاید به اندازه  محيط خانه گرم و

صميمي نيست ، اما ويژگيهاي منحصر به فردي دارد و آن حضور تعداد زيادي

كودك است كه اگر به درستي مديريت شوند مي تواند انگيزش خوبي در كودك

ايجاد نمايد زيرا فرصتهاي زيادي براي بازي و كارهاي گروهي در اين مكان

وجود دارد و هنر می تواند شروعی برای تشویق کودکان به کارهای گروهی باشد .

 

3-محتواي آموزشي:

به علت آنكه مهد كودك ها تحت نظر سازمان هاي دولتي قرار دارند در

اين جا محتواي آموزشي مشخصي وجود دارد .

 

مهم ترين هدف هايي كه در مراكز پيش دبستاني توسط آموزش و پرورش

 مدنظر است به شرح زير است:


-خلاقيت


-درك زيباييها و پرورش احساس زيبايي شناسي


-پرورش حواس به ويژه شنوايي و بينايي


-دقت و تمركز


-كنجكاوي و جستجو گري


-مهارت هاي شناخت رنگ ، شكل، اندازه و جهت

 

و ...

 

در اين رابطه نبايد آزادي كودكان را به هنگام انجام فعاليت هاي هنري

 محـــدود كرد.

تا كودك بتواند خواسته ها ، تمايلات ، افكار و احساسات خوشايند خود را

بيــــان كند.

 

و اين نيازمند مربي با انگيزه و فضاي آموزشي مناسب به همراه امكانات و ابزار هنري است ،

در غير اين صورت با قرار دادن كودكان در مكان هاي كوچك و نشستن در كنار هم بصورت

تنكاتنگ و آن هم در يك فضاي نازيبا و به دور از طبيعت به همراه  مربي بي انگيزه ،

اين احتمال خواهد رفت كه كودك از آموزش هنر بهره اي نبرد .

 

 در حال حاضر ضروري  است كه مراجع متولي امر

با انجام پژوهش بررسي نمایند كه  آموزش هنر در مراكز پيبش دبستاني

در چه وضعيتي بسر مي برد تا با رفع نواقص ، بتوان در اين خصوص

فعاليت هاي آموزشي هنري را ساماندهي نمود .

 

و اگر نتوانيم اين مرحله مهم آموزشي را به خوبي مديريت كنيم 

 

 دومين فرصت طلايي آموزش هنر به كودكان را نيز براي هميشه از دست داده ايم !

 

گردآوری : افرا جعفری