رنج‌نامه وارده يك مربي پيش‌دبستاني

رنج‌نامه وارده يك مربي پيش‌دبستاني/ از اول تا آخر جلسه فقط تحقير كردند

مقطع پيش‌دبستاني؛ آن‎قدر مهم هست كه در كشورهاي توسعه‌يافته هم و غم اصلي مديران و تصميم‌گيران بخش آموزش و پروش را تشكيل مي‌دهد. اما در كشور ما در حالي كه اين مقطع نوپاست و براي پا گرفتن نياز به حمايت دارد، همچنان به آن، نگاه صدقه‌اي مي‌شود و مربيان اين مقطع، عمدتاً با مدارج علمي قابل توجه اما با كمترين مزايا خدمت مي‎كنند.

به گزارش رجانيوز، اين مشكلات براي مربيان پيش دبستاني در طي ماه‎هاي اخير افزايش نيز يافته و گويا آموزش و پرورش قصد دارد همان برخوردي را كه با نيروهاي شركتي خدماتي مي‌كند، با اين گروه خدوم و دلسوز نيز بنمايد.

يكي از مربيان مقطع پيش دبستاني با ارسال يادداشتي به رجانيوز به توضيح ماوقع و جلسه هفته گذشته با مسئولين آموزش و پرورش كل و آموزش و پرورش منطقه 5 پرداخته است:

به‌نام خداوندی که انسان را آفرید و هیچ تفاوتی بین آن‌ها قائل نشد مگر به‌واسطه ایمان‌شان

همایشی تحت عنوان شکوفه‌های نماز روز چهارشنبه 14/10/90 ساعت 8:30 در سالن اجتماعات امام علی علیه‌السلام جنب اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران با حضور مسئولین آموزش و پروش کل (سرکار خانم بیگی، سرکار خانم صارمی) و اعضا گروه‎شان رئیس آموزش و پرورش منطقه 5 جناب آقای زینالی و سرکار خانم حصارکی و گروه‎شان و مربیان پیش دبستانی مناطق (5 و3 و 2و 1) برگزار شد.

عنوان جلسه وضو و نماز برای سنین نوگلان پیش دبستانی بود ولی پشت پرده چیزهایی دیگری قرار داشت. از همه چیز و همه‌کس صحبت شد عنوان یا مطلب اصلی که به خاطر آن مارا در این سالن گرد هم آورده بودند هدف خفه کردن صداها بود نه چیز دیگر.

ابتدا با سخنرانی مسئول آموزش و پرورش منطقه 5 شروع شد و بعد با صحبت‌های مسئولین اداره کل استان تهران ادامه یافت و در انتها با تحقیر و توهین به مربیان پیش دبستانی به پایان رسید.

سرگرمی‌ها

در ابتدا گفته شد نوگلان پیش دبستان همچون طلا در دستان ما هستند، عنوان مربی از کلمه رب گرفته شده و کودکان آنچه را که تو می‌گویی می‌پذیرند و می‌گویند خانم معلم‌مان چنین گفته است و فقط حرف تو را قبول دارند و از این حرف‌های همیشگی.

مربیان سؤالهای بسیار کردند راجع به وضعیت کاریشان که پاسخ به سؤالات به آخر جلسه وعده داده شد.

در میان پرده‌ای با پیام سرگرم کننده‌ای تحت عنوان نمایش خلاق برنامه ای را ترتیب دادند تا و قت کشی کنند و زمان کمتری برای پرسش و پاسخ باشد.

در این فاصله به مربیان اجازه داده شد تا سؤال‌هاي خود را نوشته و به یکی از مربیان ارجاع دهند تا ایشان نیز از طرف بقیه مربیان صحبت‌هایی داشته باشد و مسئولین نیز پاسخ‌گو باشند و این‌گونه شروع شد.

میز محاکمه

محکوم: مربی جرم: خواستن حق و حقوق عادلانه قاضی: خانم بیگی و دوتن از همراهان‌شان

عنوان سؤال‌ها

1- استخدامی شدن  2- حق الزحمه مربی 3- بیمه تکمیلی

وقت: فقط سه دقیقه برای هزاران نفر

عنوان اول به دلایلی فسخ شد که اکثر مربیان پذیرفتند که البته این عنوان نیاز به توضیح بسیار دارد که در انتها خواهیم گفت.

ما ز یاران چشم یاری داشتیم/ خود غلط بود آنچه می پنداشتیم

آنها خودشان از ما خواستند که سؤالات‌مان را به یک نفر به‌عنوان نماینده بدهیم تا فقط همین یک نفر صدای آن چند هزار نفر مربی باشد و آن را به گوش قاضی محکمه برساند.

اما همین یک نفر هم در ابتدا توسط مسئولین دوره شد و هر کدام‎شان به گونه ای او را مورد بازخواست قرار داند یکی، نامه های مربیان را درخواست کرد. یکی گفت مال کدام منطقه هستید، سومی از او اسامی اخلال‌گران را می‌خواست، آن یکی گفت مسئولین‌تان شما را پر کرده‌اند تا به این جا بیایید و نظم جلسه را به‌هم بزنید.

میز محاکمه آغاز شد

در ابتدا به مجرم گفتند سه دقیقه وقت داری

نامه‌ها روی میز خانم قاضی (خانم بیگی) گذاشته شد.

در مورد سؤال اول فرمودند ما در کشورمان قانون استخدامی نداریم و همه‌ی ما پذیرفتیم هرچند که در دل‎های‎مان می‌گفتیم ایشان با ما مزاح می‌کنند زیرا که این قانون باید شامل حال همه باشد نه اینکه از ما بهتران از این قانون جدا باشند و ردیف‎شان از اداره‌ی کل بیاید.

جواب ایشان در مورد سؤال‌هاي بعدی

شاید از اینجا به بعد دردناک باشد و جگر سوز

زیرا که عناوین و نام‌های مختلفی به ما نسبت دادند

نام‌های دیگر مجرمان

1- شما غیر دولتی هستید، استخدامی ندارید

2- حق و حقوق‎تان طبق قانون وزارت کار و کارگری محسوب می‌شود

3- پیش دبستانی به مزایده گذاشته شده و با مرفه‌ترین و بهترین شرکتی که در این مزایده برنده شده است، شرکت مکتب القرآن بوده است.

4- چون نصفه روز در مدرسه هستید، بیمه شما نیمه و حقوق‎تان نیز 201 هزارتومان؛ اگر بیمه تکمیلی می‌خواهید 45 هزار تومان باید بپردازید و اگر دوست ندارید که بیمه باشید، هرچند که شرکت موظف است شما را بیمه کند ولی اشکالی ندارد، هرکس نمی‌خواهد عنوان کند و 11 هزار تومان به او تعلق می‌گیرد.

مجرم گفت: خانم بیگی شما گفتید که مربی از کلمه رب آمده است ما نیز اولین معلم کودک هستیم. با معلمین دیگر سر یک ساعت به مدرسه می‌آییم و سر یک ساعت خارج می‌شویم، در پاسخ گفته شد آموزگاران جزو نیروهای دولتی هستند شما نه.

خوب ما می‌خواهیم بدانیم اگر ما غیردولتی هستیم، پس چرا حقوق‎مان به این شکل است و طبق مدارس غیرانتفاعی نیست؟

اگر کارگر هستیم، چرا بیمه‌مان این‎گونه است؟ چرا اگر بخواهیم بیمه تکمیلی شویم 45 هزار تومان دیگر باید بپردازیم ولی اگر نخواهیم بیمه باشیم، 11 هزار تومان دریافت كنيم.

محکومین که چیز زیادی نمی‌خواستند، آنها یک حقوق خداپسندانه و یک بیمه کامل را تقاضا داشتند اما خانم قاضی گفتند (هیس، ساکت) هرکس نمی‌خواهد از فردا تشریف نیاورد، کسی شما را به این کار مجبور نکرده است. اگر مدیران‌تان سال‎های گذشته شما را بیمه کامل کرده‌اند، مجرم هستند و باید جواب‌گو باشند.

هیچ کس نیست که به خانم قاضی بگوید تا پارسال پیش دبستان هنوز به مزایده گذاشته نشده بود و زیر نظر آموزش و پرورش بود، همه مربیان شرکتی بودند و آن شرکت‌ها مراسم و عنوانی که داشتند، منصف‌تر از این شرکت مزایده‌ای که نام مکتب‌القرآن را به خود گرفته است.

خانم بیگی رو به محکومین کردند و گفتند کی این وضعیت را که به همین شکل است، برای سال آینده می‌پذیرد؟ اما وقتی پاسخ مثبتی داده نشد، رو به جمع کردند و گفتند پس من اعلام می‌کنم که طرح GCC را سال آینده در مدارس اجرا کنند ما برای اینکه اشتغال به کار کرده باشیم، پیش دبستان را نگه داشتیم و با این تفاسیر سال دیگر پیش دبستان نخواهیم داشت.

پیش دبستان به مزایده گذاشته شد و مربیان یا کارگران مازاد آموزش و پرورش...

شما بگویید

دیپلم: دویست و یک هزار تومان فوق دیپلم: 5 هزار تومان بیشتر  لیسانس: پنج هزار تومان بیشتر

و هر سال سابقه بیشتر دو هزار تومان بیشتر

و اینها صدقه سری بود که عنوان شد تا دهان مربی، کارگر و یا ... بسته شود.

و تنها خدا شاهد و ناظر بود که به اسم مکتب القرآن و همایشی تحت عنوان وضو و نماز نوگلان چه کردند، چگونه جگرها را سوزاندند و اشک‎های لرزان بر روی گونه‌ها را درآوردند، امید و نشاط را از ما گرفتند، تحقیرمان کردند و به طرز فجیع و توهین آمیز بیرون‏مان کردند؛ به چه جرمی نمی دانم.

در آخر اینکه آن ها از هر قانونی آنچه به نفع خویش بود، برای ما لقمه گرفتند و به ما خوراندند.

شاید بعد از خدا کسی باشد که صدای ما را بشنود.

به جای اینکه مسئله حل شود- صورت مسئله حذف شد؛

به جای هم‎دردی و هم‏یاری- زیاده خواهی و مزایده گذاشتن عنوان شد؛

به جای امیدواری و خدا قوت- عزت کشی و یأس جایگزین شد؛

و به جای خداحافظی و به امید دیدار- تحقیر و توهین نصیب‌مان شد،

به جای وضو و نماز نوگلان- به مزایده گذاشتن و زیر پا گذاشتن مربی خاتمه یافت؛

حال با کدام هزینه، با کدام ثروت دنیا می‌خواهند عمر از دست رفته، امیدواری، نشاط، عزت نفس و غرور از رب گرفته شده را به ما برگردانند.

اگر این وسط، کودکی آسیب ببیند، چه کسی جواب‌گو خواهد بود؟ او که تحقیر می‌کند یا من که تحقیر می‌شوم؛ البته باید بگویم مناعت طبع ما بالاست و خداوند هنوز واژه رب خویش را از ما نگرفته، برای همین است که از فردای آن‌روز با عشق بیشتری سر کلاس می‌رویم، چون هدف چیز دیگر است و آن‌کس که شاهد بر اعمال ماست، خود نیز اجر کارمان را خواهد داد و آنرا جزو صالحات و باقیات خواهد گذاشت. چشم همه ما به امید اوست و نه خلق او چون هر چه داریم، از اوست و او بی نیاز مطلق است.

شاید این جریان‌هاي امتحانی الهی باشد، برای من مربی و امتحانی سخت‌تر برای مافوق من که تحت عنوان مکتب القرآن چگونه می‌خواهد حق‌الناس را بپردازد، چون حق‌الناس تنها حقی است که از طرف خداوند مورد بخشایش قرار نمی‌گیرد و هریک از ما به‌عنوان انسان بايد نسبت به حق‌الناس احساس مسئولین کنیم و طبق فرمایش رسول اکرم صلی‌الله و علیه و آله و سلم حقوق کارگر را تا زمانی که عرقش خشک نشده، باید بپردازید.

اما در مورد ما فرق می کند چون چهار ماه از سال تحصیلی گذشته و خیلی از کارگران هنوز همان دریافتی که مافوق‎مان وعده داده، دریافت نکرده‌ایم.

و در آخر اینکه ای کاش این شرکت مزایده‌ای به جای مکتب القرآن نام دیگری داشت.

ای کاش به جای عنوان همایش وضو و نماز نوگلان عنوان دیگری در برداشت.

در آن صورت پذیرش تحقیر و توهین برای‌مان راحت‌تر بود.

به خدا توکل می‌کنیم تا فرجی شود از خودش امید می‌خواهیم تا کودکان را به سر منزل مقصود برسانیم.

از خودش مدد می‌خواهیم تا بر تمامی مشکلات‌مان غلبه کنیم و یاری‎مان کند تا محکم در جای‎مان بایستیم و به کارمان ادامه دهیم.

اجر و پاداش از آن خداست و ما فقط از او طلب می‌کنیم و مطمئن هستیم در آینده‌ای نه چندان دور جواب‌مان را خواهد داد.

منبع:رجانیوز

تفسیر نقاشی کودکان

نمادهای اصلی اندام‌ها

▪ سر

معرف مرکز شخصیت، قدرت فکری و عامل اصلی کنترل فشارهای درونی است. کودکان، همیشه سرهای بزرگ ترسیم می‌کنند؛ ولی اگر سر، زیاد بزرگ باشد، نشانگر آن است که من کودک، بیش از حد طبیعی است.

▪ صورت

چون بسیار اهمیت دارد، بیشتر تنها کشیده می‌شود. کودکان پرخاشگر، جزئیات آن را به حد اغراق‌آمیزی بزرگ، ترسیم می‌کند؛ در حالی که کودکان خجالتی، جزئیات را از نظر می‌اندازند و فقط دایرهٔ صورت را ترسیم می‌کنند.

▪ دهان و دندان‌ها

ممکن است معنی نیاز به مواد خوراکی را نمایان سازد و نیز به معنی پرخاشگری است. اگر لب‌ها بسته باشند، نشان‌دهندهٔ تنش و فشار است. چانه نیز تمام قدرت مردانگی است.

▪ چشم‌ها

اجتماعی بودن کودک را نشان می‌دهد. کودکان خودستا، چشم‌ها را با حالت‌های درنده و وحشی می‌کشند. چون چشم‌ها ارزش زیبائی نیز دارند؛ بنابراین دختران چشم‌ها را خیلی بزرگ می‌کشند.

▪ دست‌ها و بازوها

در دوران اولیهٔ زندگی کودک برای شناخت محیط اطراف زیاد به‌کار می‌رود. در مرحله بعد، به‌عنوان پیشرفت ”من“ و سازگاری اجتماعی به‌کار می‌آید. کودکان ضعیف و درون‌گرا، بیشتر برای آدمک، پا نمی‌گذارند و یا او را به حالت نشسته، نقاشی می‌کنند.

▪ بالاتنه

اگر باریک و لاغر کشیده شود، مشخص کننده این است که کودک از اندام خود ناراضی است و یا از چاقی و بزرگ شدن، می‌ترسد. بالاتنهٔ لاغر، ممکن است نشان‌دهندهٔ ضعف جسمانی واقعی باشد.

● خانه

در نقاشی‌های کودکان، خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده می‌شود. به‌طور معمول، کودک خانه‌ای معمولی و پیش‌پاافتاده را ترسیم می‌کند؛ ولی با رشد کودک، ساختمان خانه نیز تکامل می‌یابد. هنگامی که پدر و مادر از هم جدا شده باشند. خانه به دو قسمت تقسیم می‌شود و بیشتر، دارای دو در ورودی است که یک قسمت از خانه نماد زندگی خانوادگی واقعی و قمست دیگر، نشانگر زندگی تحمیل‌شده بر کودک است.

● درخت

ریشه‌هائی که در زمین فرو رفته و درخت از آن غذا دریافت می‌کند، نماد فشارهای غریزی است. شاخه‌ها و برگ‌ها، بیانگر طریق ارتباطی با دنیای خارج است. ریشه، نسبت به بقیهٔ قسمت‌های درخت، اهمیت بیشتری دارد و نشانگر طبیعت عاشقانه و در عین حال، محاظفه‌کارانه کودک است، تنهٔ درخت ممکن است کوتاه یا بلند کشیده شود بچه‌ها در سنین قبل از مدرسه، تنهٔ درخت را بلند ترسیم می‌کنند؛ ولی بعد از این سن، باند بودن درخت، بیشتر نشانگر عقب‌ماندگی فکر و یا بیماری عصبی و یا آرزوی بازگشت به دنیای قبل از مدرسه است. اگر تنهٔ درخت، کوتاه کشیده شود، نشانر جاه‌طلبی و بلندپرواز بودن کودک است. 

● اتومبیل
  

در جامعه‌های امروزی، ماشین، نماد قدرت است؛ به همین دلیل در نقاشی‌های کودکان به خصوص پسران، زیاد ماشین دیده می‌شود.  وقتی یكی از اعضای خانواده كه اغلب پدر و گاهی خود كودك است، رانندگی می كنند، از دیدگاه برون فكنی اهمیت پیدا می كند. بیشتر نوجوانان به بهانه اینكه كشیدن تصویر آدم حوصله شان را سرمی برد یا سخت است، از كشیدن شكل آدم خودداری می كنند اما به اعتقاد پژوهشگران ترجیح دادن كشیدن ماشین در این دوره خود به خود نشان دهنده وابسته بودن شخص به دنیای خارج و زندگی ماشینی است. البته این مسائل بستگی به سن، فرهنگ وعوامل ذهنی و… نوجوان دارد.


● خورشید و ماه

در اغلب نقاشیهای كودكان، خورشید دیده می شود. خورشید نشانه امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به قول روانشناسان خورشید به معنی پدر است. وقتی رابطه كودك و پدر خوب است كودك خورشید را در حال درخشیدن می كشد و وقتی رابطه آن دو مطلوب نیست كودك خورشید را در پشت كوه ناپدید می كند. ترس كودك ازپدر به رنگ قرمز تند و یا سیاه در نقاشی دیده می شود. البته با یك نقاشی ما به قضاوت نمی پردازیم بلكه باید چندین نقاشی كودك را بررسی كرد. ماه نشانه نیستی است. اغلب كودكان ماه را كنار قبر و قبرستان می كشند. كودكان در نقاشی خود ماه را با مرگ معنی می بخشند.

● آسمان و زمین
آسمان به معنی الهام و پاكی است. ولی زمین به معنی ثبات و امنیت می باشد. كودكان خیلی كوچك هیچ وقت خطی برای نشان دادن زمین ترسیم نمی كنند، ولی در سن 5 یا 6 سالگی كه آغاز به درك دلایل منطقی می كنند به كشیدن زمین نیز می پردازند.

●حیوانات

اگر در نقاشی كودك شما تصاویر حیوانات دیده می شود ممكن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد كه شما با صحبت كردن با كودك پی به آن می برید. كودكی كه در روستا زندگی می كند و یا حیوانات خانگی دارد و یا عاشق حیوانات باشد و یا حتی زیاد به باغ وحش برود طبیعی است كه حیوان بكشد. پس فرهنگ و طرز زندگی كودك در خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر كودك به نوعی با حیوانات رابطه نداشته باشد و حیوان برای او در دسترس نباشد تصویر حیوان در نقاشی او اهمیت خاصی پیدا می كند. گاهی ممكن است كودك احساس گناه و تقصیری را كه تجربه كرده و جرأت نكرده آن را ابراز كند در نقاشی و در قالب حیوان نشان دهد.

مثلاً كودكی ممكن است به دلیل اینكه دیشب درجایش خرابكاری كرده و سرزنش شده احساس گناه كرده باشد و در نقاشی اش شكل حیوان خاصی را مثل مارمولك بكشد. كشیدن حیوانات درنده نشانه فشارهای درونی مخفی كودك است. مثلاً كودكی كه نسبت به برادر كوچكتر تازه به دنیا آمده اش حسادت می كند، در نقاشی ممكن است گرگ بكشد كه این نشان دهنده ترس و دلهره كودك از تازه وارد كوچولو است.دوستان خوبم، توجه داشته باشید كه درتجزیه و تحلیل نقاشی كودكان كه كاری بسیار ظریف و حساس است چون یك كار تخصصی و تجربی است شما رأی قطعی نمی دهید. كودك شما باید خودش به میل خودش موضوع نقاشی را اتنخاب كند.
شما نباید بالای سر او بنشینید و به او مداد رنگی به میل خودتان دستور بدهید. او در نقاشی كردن باید آزادی كامل داشته باشد. در پایان نقاشی از كودك بخواهید كه در مورد تصاویر كشیده شده برای شما حرف بزند. این گونه اطلاعات به شما در تجزیه و تحلیل نقاشی كودك كمك می كند. كودكان را به كشیدن تشویق كنید اما آنها را مجبور نكنید كه همین الان برای شما نقاشی بكشند.

● فاصلهٔ بین اشخاص نقاشی

اعضاء یک خانواده هماهنگ، در نقاشی کودکان همیشه دست در دست هم نشان داده می‌شوند. نزدیک شدن دو یا چندین شخصیت، نشانگر انس و الفت واقعی آنان و یا تمایل کودک به آنان است. ولی اگر کودکی فکر کند که خواهرش بیشتر از او مورد توجه پدر و مادر است، خواهرش را بین پدر و مادر خود را دورتر از آنان قرار می‌دهد.
اگر یک کودک، نسبت به برادر کوچکش، احساس حسادت کند و از اینکه برادرش جای او را در گسترهٔ عواطف پدر و مادرش بگیرد وحشت داشته باشد، ممکن است در نقاشی خود او را حذف کند یا آنکه در موضع فرزند بزرگتر قرار دهد و خود را به شکل بچهٔ کوچکتر ترمیم کند و یا بالاخره به سادگی جای او را بگیرد.
 

●جنسیت

مطالعه‌های زیادی به این نکته تأکید کرده‌اند که هنگامی‌که از کودکان درخواست می‌شود نقش یک انسان را بکشند، اول جنسیتی را می‌کشند که خود دارند.

عامل‌های شناختی و ادراکی در نقاشی‌های کودک

در نقاشی‌های کودک، تفاوت بسیار گسترده‌ای میزان تفکر منطقی و آگاهانه و رفتار ناخودآگاه همچنین بین ظاهر و باطن اشیاء و خودمحوری و مردم‌دوستی کودک، به چشم می‌خورد. در سنین زیر ۷ سال، کودک چیزی را می‌کشد که فکر می‌کند باید باشد؛ بدون توجه به اینکه در عمل، آن را ببیند

 منبع : نقاشی کودکان و مفاهیم آن، آناالیوریو فراری، ترجمه عبدالرضا صرافان، انتشارات دستان، چاپ چهارم، تهران 1371

به خدا قسم ... ما هم معلم هستیم هرچند رسمی نباشیم !!

سلام

 

چند روز پیش مطلبی را در وبلاگ یک دوست خواندم مبنی بر این که :

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

ظلم است که معلم را به شمع تشبیه کنیم

زیرا شمع را می سازند تا بسوزد

ولی معلم می سوزد تا بسازد

 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

و حال ما مربیان پیش دبستانی می سوزیم که چرا

ما را معلم به حساب نمی آورند ؟؟!!

 

به خدا قسم ، ما هم معلم هستیم ، آموزش می دهیم

صبر جمیل داریم ، مهر مادری به خرج می دهیم

و با عشق کار می کنیم


 هرچند رسمـی نیستیم (جدا" چقدر مهم است رسمی بودن !!)

 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

به امید روزی که لطف خدای مهربان شامل حال ما شود

و مسوولان محترم نگاهی از سر مهر به ما داشته باشند

و ما هم به حق و حقوق واقعی خود دست پیدا کنیم ...

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

به امید آن روز ...

 

مربیان پیش دبستانی استخدام نمی شوند!!!؟؟؟

امروز ۲۷ دی ۹۰ خبر ناراحت کننده ای رو در روزنامه جام جم ۲۷دی خواندم که جدا متاثر و مایوس شدم متن خبر بدین شرح است:

 
مربيان پيش‌دبستاني استخدام نمي‌شوند
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با بيان اين‌كه اين وزارتخانه براساس قانون هيچ تعهدي براي استخدام مربيان پيش‌دبستاني ندارد، گفت: موسسات غيردولتي طرف قرارداد، بايد موضوع بيمه و حقوق اين مربيان را براساس قانون كار تامين كنند.

فاطمه قربان، در گفت‌وگو با فارس افزود: دوره پيش‌دبستاني يك دوره غيراجباري و غيررسمي است كه به‌صورت غيردولتي و با مشاركت مردمي اداره مي‌شود؛ به همين جهت آموزش و پرورش در قبال آنها هيچ تعهدي براي استخدام ندارد، چرا كه اين افراد نيروي موسسه غيردولتي محسوب مي‌شوند و نيروي آموزش و پرورش نيستند.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش به دلايل 15 روز بيمه بودن مربيان پيش‌دبستاني در طول ماه اشاره كرد و گفت: چون ساعت كاري آنها 5 روز در هفته و هر روز 3 تا 5/3 ساعت است، بنابراين براساس قانون كار، بيمه آنها نيز نصف ماه محاسبه مي‌شود و در رابطه با بقيه روزها نيز ما هيچ تصميمي نمي‌گيريم و هيچ پيشنهادي هم نمي‌دهيم اما بعضي از مربيان پيش‌دبستاني خودشان مابه‌التفاوت كمي را پرداخت مي‌كنند تا بيمه آنها در ماه كامل شود. البته معاون وزير آموزش و پرورش در حالي با ارائه اين توضيحات، مشكلات مربيان پيش‌دبستاني را كم‌اهميت جلوه مي‌دهد كه حقوق بسيار كم و نداشتن مزاياي شغلي موجب نارضايتي شديد اين افراد شده، به طوري كه گروهي از آنها از اين موضوع كه مديران مدارس آنها را به عنوان معلم قبول ندارند نيز گلايه دارند.

همه اينها در شرايطي است كه مسوولان آموزش و پرورش بارها تاكيد كرده‌اند دوره پيش‌دبستاني بايد از حالت لوكس و غيررسمي خارج و به دوره‌اي اجباري تبديل شود كه اگر واقعا اين مساله جزو برنامه‌هاي وزارتخانه است بايد به مربيان پيش‌دبستاني به عنوان اولين مربيان تعليم و تربيت كه ذهنيت كودكان نسبت به مدرسه و آموزش را مي‌سازند بيش از اينها بها داد.                      منبع خبر: روزنامه جام جم ۲۷/۱۰/۹۰

کودک پیش دبستانی

فعالیتهایی که به رشد جسمانی کمک می کند:

بچه هاي پيش دبستاني سرشار از انرژي و شور هستند. اين وضعيت از نظر رشد جسماني خوب است، زيرا دربرگيرنده ي حركات متناوب مجموعه عضلات كوچك و بزرگي بوده كه عملكرد بهينه ي اين بخشهاي بدن را موجب مي شوند.

در ابتدا مهارت هاي حركتي بزرگ رشد پيدا ميكنند. به همين خاطر است كه بچه هاي، 3 و 4 ساله علاقه ي بيشتري به دويدن، پريدن،رسيدن به هدف و جنب و جوش دارند تا يكجا نشستن و استفاده از عضلات دستشان مثلا براي نقاشي يا بازي با اسباب بازي هاي كوچك. بنابراين بهتر است كه براي هركدام از اين نوع فعاليتها زماني صرف شود.

در اينجا به برخي روشهايي كه ميتوانند به رشد جسماني پيش دبستاني ها كمك كنند اشاره مي كنيم :

• پياده روي خانوادگي. پياده روي، متناوب دويدن، نرمش و قدم زدن. در حين اين كارها ميتوانيد «هُپ هُپ» بازي كنيد يا از برگها و پر پرندگان سرراهتان مجموعه اي جمع كنيد. در خانه ميتوانيد به كمك ساز و دهل و پرچم، رژه اي راه بياندازيد.

• شن بازي. از اسباب بازيهاي مخصوص شن بازي استفاده كنيد تا مهارتهاي دستي بچه ها تقويت شود.

• آب بازي در حيات خلوت. يك استخر پلاستيكي، آبپاش، يا شلنگ آب ميتواند شوق آب بازي، دنبال بازي و كشتي را در كودكان بيانگيزد. (همواره در هنگام بازي با آب مراقب كودكان خود باشيد)

• در اتاق نشيمن يا حياط خلوت خانه ي خود ميداني از موانع درست كنيد، با كوسنها، كارتن هاي مقوايي، اسباب بازيها و ديگر وسايل كه كودكانتان بتوانند به اطراف دويده و از روي آنها بپرند.

• بازي «مثل چي» را انجام دهيد. بچه ها علاقه ي زيادي به حيوانات دارند: «ميتوني مثل مرغ راه بري ؟ مثل اسب بتازي؟ سگ چيكار ميكنه؟» يا كودك  خود را تشويق كنيد كه مثل هواپيما دور حياط پرواز كند يا با قايقي فرضي پاروزنان در اتاق بچرخد.

• در روزهاي مقرر براي بازي، هر بار بازي جديدي را معرفي كنيد. مثلا گرگم به هوا بازي كنيد.

• توپ بازي كنيد. بازيهايي كه شوت زدن، پرتاب و گرفتن توپ دارند تمرين خوبي هستند. سعي كنيد خودتان زياده از حد در گيرو بند قواعد مدارس پيش دبستاني گرفتار نشويد.

• همراه با موسيقي برقصيد. كودك خود را در معرض موسيقي هاي مختلف قرار دهيد. ساز زدن روندِ رشد جسماني را نيز تسهيل ميكند. يا ريتم هاي آشنا را با حركات جسمي بياميزيد، شعرهايي مثل «يه توپ دارم قلقليه». آوازهاي آشناي بسياري هستند كه به تقويت مهارت هاي حركتي كمك مي كنند.

• طنابي روي زمين قرار دهيد. و وانمود كنيد كه طناب بندبازي يا تكه پارهاي از يك كشتي غرق شده ي دزدان دريايي است تا كودكان سعي كنند تعادل خود را روي آن حفظ كنند.

• شستشوي اتومبيل، موتور، يا سگ. هركاري كه با آب و كف سرو كار داشته باشد، پرانرژي و جالب است. حباب درست كنيد و به كودك خود بگوييد آنها را بگيرد.

• بازيهاي دوران كودكي خود را به آنها ياد بدهيد. همه ي آنها براي بچه ها تازگي دارد. مثل «گل يا پوچ» يا «هفت سنگ»

• يك نمايش عروسكي راه بياندازيد. عروسك هاي انگشتي يا جورابي درست كنيد، يا به كمك عروسكهاي اسباب بازي، پشت يك مبل نمايشي ترتيب دهيد.

• به طرق مختلف مهارت هاي حركتي را پرورش دهيد و از ميزِ كار جدا شويد. به كودك خود كمك كنيد تا با گچ يك روستا بكشد يا به كمك تكه اي چوب دنبال نوشته ها و رد خط ها در بيرون يا داخل خانه بگرديد.

منبع:مجله کودک


ناخن جویدن

بررسی علل و روشهای ناخن جویدن در کودکان :

نه دعوا ، نه فلفل ، آرامش به كودك بدهيد

جام جم آنلاين: جويدن ناخن يكي از عادات كودكان است كه والدين را بسيار ناراحت و كلافه مي‌كند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه تقريباً 38 درصد كودكان 6 4 ساله ناخن هايشان را مي‌جوند.

اين عادت تا 10 سالگي به اوج خود مي‌رسد و در مواردي تا 60 درصد كودكان افزايش مي‌يابد. همچنين بيشترين ميزان ناخن جويدن در پسران 14 13 ساله است. ناخن جويدن در دختران حدود 11 سالگي به بيشترين حد خود مي‌رسد. جالب اين‌كه تقريباً 20 درصد نوجوانان كماكان درگير اين مشكل هستند و 20 - 10 درصد اين عده نيز تا بزرگسالي عادت ناخن جويدن را حفظ مي‌كنند.

جويدن ناخن نه تنها منظره ناخوشايندي دارد بلكه موجب بيماري كودك نيز مي‌شود.جويدن ناخن‌ها به ويژه تا ته پوشش شاخي ناخن منجر به خونريزي مي‌شود و پوست را مستعد تماس با ميكروب‌ها كرده و خطر ابتلا به عفونت را در اين ناحيه افزايش مي‌دهد.به علا‌وه وقتي كودك ناخن‌هاي پر از ميكروب را وارد دهان مي‌كند خطر ابتلا به امراض مختلف براي وي افزايش پيدا مي‌كند. 

علت چيست؟

يكي از باورهاي رايج اين است كه فشارهاي عصبي و تنش‌هاي روزانه موجب ناخن جويدن در كودكان و نوجوانان مي‌شود، اين باور كه تا حد زيادي نيز درست است موجب شده گروهي از روان شناسان بر اين باور باشند كه نفس «جويدن ناخن» عادتي زشت و ناپسند نيست، بلكه تنها راهكاري براي رهايي از تنش و استرس در كودك است.

عصبانيت بيش از حد ناشي از فشارهاي روحي و اضطراب براي تسكين ناراحتي‌ها، دلواپسي و تضاد‌هاي فكري، بلا تكليفي به خاطر درگيري با والدين، امتحانات، پاسخ دادن به معلم، تماشاي فيلم‌هاي ترسناك، تقليد از ديگران، والدين، دوستان، هيجان بيش از حد و عكس‌العمل خصومتي در مقابل والدين و ديگران از ديگر علل جويدن ناخن محسوب مي‌شود.

 

راه جلوگيري

علت را رفع كنيد: منتظر پاسخ كودكتان كه چرا ناخن‌هايش را مي‌جود نباشيد و او را به خاطر انجام اين عمل سرزنش نكنيد،. توجه كنيد كودكتان درچه موقعيت‌هايي اين عمل را انجام مي‌دهد. جست جو كنيد كه چه مساله‌اي باعث شده است آرامش و امنيت كودكتان را به هم بزند. آن را دريابيد، اين تلاش شما براي پي بردن به مشكل كودك و توجه به حل آن مي‌تواند بزرگترين گام براي از بين بردن اختلال ناخن جويدن باشد.

ناخن‌ كودك را كوتاه كنيد: كوتاه كردن ناخن‌هاي بلند به كودكان در زمينه ترك اين عادت بسيار كمك مي‌كند. ناخن‌هاي كوتاه شده كمتر جويده مي‌شوند، سعي كنيد هرچند روز يك بار ناخن‌هاي كودك را بگيريد و سوهان بزنيد.

دعوا نكنيد: هيچگاه كودك را بخاطر ناخن جويدن دعوا نكنيد بلكه توجه او را از جويدن ناخن دور كنيد. كودك بايد احساس خوبي نسبت به خود پيدا كند.شرمنده كردن سرزنش، تحقير، تهديد و تنبيه كودك هيچ اثري درماني ندارد بلكه عادت را تشديد مي‌كند و باعث اختلالات ديگر نيز مي‌شود. به جاي اين‌كار به او اعتماد به نفس بدهيد.

حواس كودك ر ا پرت كنيد: سعي كنيد حواس كودك را هنگام جويدن ناخن پرت كنيد، از او كارهايي بخواهيد كه مجبور شود از انگشتانش استفاده كند درست كردن كاردستي يا كشيدن نقاشي روش خوبي براي اين‌كار است.

فلفل نزنيد: كارشناسان معتقدند پاشيدن فلفل يا ماليدن مواد تلخ به انگشتان و ناخن كاربردي در درمان اين مشكل ندارد.


منبع :مجله کودک

آنچه که نبايد به کودکان گفت  


 
گذاشتن اسم روي بچه ها


« لال» ٬ « بچه بد »

اگر کودکان را نام هايي مانند احمق و تنبل و... بناميد باور مي کنند که داراي اين صفات و خصوصيات اند . به علت آسيبي که به کاربردن اين نام هاي منفي به شخصيت بچه ها وارد مي کند ٬ اعتماد به نفس او از بين مي برد .

اگر کودکي به صفت « زشت » ناميده شود ٬ ممکن است از حضور در جمع و بازي با ديگران خودداري کند اگر بگوييد :‌ « کمرو» از ارتباط با همسالان و بزرگترها پرهيز مي کند .

چه بايد گفت : با جمله اي مثبت توجه بچه را به رفتاري معطوف کنيد که بايد تغيير دهد . « اين اتاق نامرتب و به هم ريخته است » يا « کاغذ و مدادهايت روي زمين پخش شده و بايد جمع شود»

یعقوبی

ادامه نوشته

لذت خواندن کتاب های مصور

کودک

 

اشاره: اگر کودکان در سنین پایین با کتاب آشنا شده و از مطالعه‌ی آن لذت ببرند، به طور حتم در سنین بالا نیز این کار را ادامه داده و مطالعه‌ی کتاب، یکی از عادات همیشگی آن‌ها خواهد شد. در این میان کتاب‌های مصور، مناسبت‌ترین انتخاب برای کودکان هستند که والدین می‌توانند با تهیه کردن آن‌ها، فرزندانشان را با مطالعه آشنا سازند.

اگرچه قیمت بالای کتاب‌های مصور نسبت به کتاب‌های ساده تا حدودی والدین را از خرید این کتاب ها برای فرزندانشان منع می کند، اما والدین نباید از اهمیت کتاب‌های مصور غافل شوند، چرا كه با استفاده از قوه بینایی، قوه تخیل کودک فعال می شود.

هنگامی که فرزندان از والدینشان می خواهند تا برایشان کتاب مصور بخرند آنها در پاسخ می گویند که این کتاب مناسب سن تو نیست و تو دیگر بزرگ شده ای و می توانی خودت کتاب بخوانی.

حتی در بعضی کشورها، معلمان و کتابداران نیز کتاب‌های مصور را برای بچه های بالاتر از سن 6-5 سال مناسب نمی‌دانند. آن‌ها عقیده دارند که اگر کودکی سواد خواندن داشته باشد باید کتابی را انتخاب کند که پر از متن باشد و انتخاب کتاب مصور معنایی جز تنبلی ندارد.

برخی از والدین ناخواسته به توانایی‌های فرزندشان لگد می زنند و دوست دارند تا آنها را در جهت مطلوب خودشان هدایت کنند؛ یا این که نداشته های خود را در فرزندشان می‌بینند و دوست دارند آنچه را که مورد علاقه‌شان است فرزندشان داشته باشد

اما کارشناسان معتقدند یک کتاب اگر برای کودکی لذتبخش باشد آن کودک از والدین بارها و بارها می خواهد تا آن را برایش بخواند. یا حتی اگر این کتاب مصور باشد والدین موظفند تا تصاویر این کتاب را برای فرزندشان توضیح دهند و از او بخواهند تا به دقت به تصاویر نگاه کند و با یکدیگر درباره آن صحبت کنند.

کودک با دیدن عکس های کتاب فکر می کند. شاید آن را هرگز به زبان نیاورد و ما هرگز از آن چیزی متوجه نشویم، اما این تصویر در ذهن او نقش می بندد و قوه تخیل و ادراکش را فعال می كند.

برخی از والدین ناخواسته به توانایی‌های فرزندشان لگد می زنند و دوست دارند تا آنها را در جهت مطلوب خودشان هدایت کنند؛ یا این که نداشته های خود را در فرزندشان می‌بینند و دوست دارند آنچه را که مورد علاقه‌شان است فرزندشان داشته باشد و آنها را از 4-5 سالگی تشویق می کنند تا کتابهایی با متن های سنگین بخوانند، اما آنها باید بدانند که آیا فرزندان آنها آنچه را که می خوانند می فهمند.

کتاب های مصور، به افزایش قوه تخیل و ادراک کودک کمک می کند و بسیاری فشارها را از روی کودکان كاهش می‌دهد. بسیاری از کتاب های مصور دارای نقاط پیچیده‌اند که ما قادر به درک آنها نیستیم و باعث افزایش توانایی های خواندن و مهارت های قوه ادراک می شود و حتی گاهی بزرگترها نیز به کتاب های مصور نیاز دارند.

متاسفیم ...

سلام

 

جشنواره تولید محتوای الکترونیکی برای کودکان پیش دبستانی در استان اصفهان

در حال برگزاری است .

از مربیان خواسته شده است تا با تولید یک نرم افزار آموزشی یا سرگرمی برای کودکان

در این جشنواره شرکت داشته باشند .

مهلت شرکت در جشنواره تا پایان دی ماه می باشد.

***************

حال یک پرسش مطرح است و آن این که :

باتوجه به چنین درخواست هایی از مربیان که نشانگر توانمند بودن این افراد

در زمینه های گوناگون علمی - فرهنگی است ُ چرا برای امنیت و رفاه شغلی

و بیمه و حقوقمان فکری نمی شود !!

گاهی به نظر می رسد پیش دبستانی فقط به حال مسوولان سود و منفعت دارد .

نه مربیان از این قضیه منتفع می شوند نه اولیا و نه در بیشتر مدارس ... " کودکان "

 

به كودكان باج  ندهيد!

به كودكان باج  ندهيد

درجامعه كنوني برخي عادت دارند در قبال گرفتن پاداش يا به عبارتي رشوه، كاري را انجام دهند. ريشه اين اخلاق را بايد در تربيت غلط والدين و الگوهاي دوران طفوليت فرد جستجو نمود. رشوه هاي نابجا ومضر صرفاً رفتار منفي كودك را تقويت نموده، زيرا بااين كار فرصتي باقي نمي ماند تا كودك رفتار مطلوب را از رفتار نامطلوب تشخيص دهد. والدين بايستي رفتارهايشايسته و پسنديده را ترويج و در ازاي آن جايزه و پاداش دهند.

هدف از دادن پاداش اين است كه بچه ها را براي آغاز راهي درست در تربيت آماده سازيد، لذا لازم نيست براي انجام  هر كاري دائم به او پاداش دهيد. چنانچه فرزندتان هر كاري را منوط بر گرفتن رشوه يا جايزه انجام مي دهد، به اين كار خاتمه داده و در مورد روش تربيتي او تجديد نظر نمائيد.

شيوه هاي ارائه پاداش

 

1- همواره از كودكتان انتظار رفتارهاي واقعي و معقول داشته باشيد.

2- در اهداء پاداش، كودك را غافلگير نمائيد. جوائز را به طور نامنظم به او بدهيد.

3- به كودكاني كه از سن و سال كمتري برخوردارند در دادن پاداش تعجيل كنيد.

4- ثابت قدم بودن در هر كاري امري اجتناب ناپذير است. پاداش بچه ها نيز از اين قاعده مثتثني نيست. چنانچه حتي براي يكبار در قبال رفتار ناشايست كودك كوتاه بياييد و رشوه دهيد، او هميشه از اين نقطه ضعف و اشتباهتان سود جسته و مدام در پي باج خواهي است.

5- پيش از اينكه فرزندتان از شما تقاضاي چيزي كند و شرط شروط معين كند شما پيش دستي كنيد.

6- يكنواخت بودن پاداش از اثر آن بر رفتار مطلوب كودك مي كاهد، تنوع تغيير شيوه هاي ارائه پاداش، ايجاد انگيزه بيشتري ميكند.

7- در ازاي هر بار رفتار مطلوب كودك به او پاداش ندهيد، گاهي ايجاد وقفه لازم است.

8- به تدريج پاداشهاي غيرمادي(معنوي) را جايگزين پاداش مادي نماييد و پس از اثبات وتداوم در رفتار مورد نظر، پاداش مادي را حذف كنيد.

9- نسبت به علايق فرزندتان شناخت كافي داشته باشيد.

خبر خوش براي معلمان حق التدريسي پيش دبستاني

 
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1390/10/01

خراسان نوشت: در حالي که مطابق ماده 6 قانون تعيين تکليف استخدامي معلمان حق‌التدريسي قرار بود 900 نفر از مربيان پيش ‌دبستاني که بيش از ده سال سابقه همکاري با آموزش و پرورش دارند با رعايت برخي شرايط قانوني، به استخدام آموزش و پرورش درآيند، اين وزارتخانه با صدور بخشنامه اي دو شرط داشتن ابلاغ تمام وقت از آموزش و پرورش و دريافت حقوق از اعتبارات دولتي را به شرايط تعيين تکليف استخدامي اضافه کرده بود که با اعتراض معلمان، اين شروط به دستور دستگاه قضايي لغو شد.

برای سلامتی امام زمان (عج) و شفای همه بیماران دعا کنیم

یک روز فردی در مورد مساله ای به دوستش  مراجعه کرد و گفت :

مي توانم با شما مشورت كنم؟"

 

دوستش گفت: "اگه بتونم كمکي كنم در خدمتم."

 

آن فرد گفت : من يك دوستی دارم كه نمي توانم او را ببينم و

بهش دسترسی ندارم. چه كاری برايش مي توانم انجام بدهم؟"

 

دوستش بعد از كمي فكر گفت:

"اگر هيچ كاري نمي تواني برايش انجام بدهی، حداقل برای سلامتي و

حل مشكلاتش دعا كن."

 

آن فرد گفت : "دوستم امام زمانه، از شما تشکر می کنم که با فطرتتون

پاسخ منو دادین. حتما در دعا برای  ایشان خواهم کوشید.

 

به این امید که خدا فرجشان رو زودتر برسونه که او دعاها را می شنود."

انه سمیع الدعاء

 اللهم عجل لوليك الفرج

 

بگذارید بچه ها شیرین زبانی کنند  

 

 نخستین کلمه ها: «سلام» یا «د د » به همراه حالات و حرکات بدنی متناسبشان معمولاً اولین کلماتی هستند که اکثر کودکان طبیعی و اجتماعی فرا می گیرند

اگر کودک تا قبل از سن سه سالگی توانست گفتار بفهمد اما نتوانست حرف بزند باید نگران او بود و در صدد اقدام برآمد. هنوز روشن نیست که چرا عده ای از کودکان زودتر و عده ای دیرتر از بقیه شروع به تکلم می کنند.

در 18 ماهگی کودک مورد نظر ما که حالا دیگر نوزاد محسوب نمی شود واقعاً به جنبه پر رمز و راز و جادوئی زبان دست می یابد.

عوامل بسیاری در رشد گفتار موثرند که به اختصار توضیح می دهیم:

یعقوبی

ادامه نوشته

خبر ... خبر ...

سلام

 

وبلاگ مربیان منطقه میمه ( استان اصفهان) با عنوان

" پیش دبستانی منطقه میمه " و به آدرس

www.pishazdabestan.blogfa.com ایجاد شد.

 

لطفا" سر بزنید و با ارائه نظرات سازنده خود ؛ خوشحالمان نمایید.

 

مسابقه هم داریم