جلسه بعد مجلس برای رسیدگی وبررسی استخدام مربیان پیش دبستانی
جلسه بعد مجلس برای رسیدگی وبررسی
استخدام مربیان پیش دبستانی
19 شهریور اعلام شد!
جلسه بعد مجلس برای رسیدگی وبررسی
استخدام مربیان پیش دبستانی
19 شهریور اعلام شد!
مباحث پيرامون وضعيت نيروهاي پيشدبستاني در جلسات آتي ادامه مييابد
|
اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در جلسه عصر روز گذشته خود كه با حضور وزير آموزش و پرورش برگزار شد، به بررسي موضوع تعيين تكليف نيروهاي تربيت معلمي سال 88 و حقالتدريسي مراكز فني و حرفهاي پرداختند.
ابوالقاسم خسروي، در گفتوگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: در مورد تعيين تكليف نيروهاي تربيتمعلمي سال 88 كه بايستي جزو متعهدين خدمت به حساب آيند، بحث و تبادل نظر صورت گرفت تا اين موضوع حل شده و اوايل سال تحصيلي به كار گرفته شود. وي تصريح كرد: همچنين در مورد نيروهاي حقالتدريسي كه در مراكز فني و حرفهاي مشغول به كار هستند، با توجه به اينكه آموزش فني و حرفهاي به آموزش عالي متصل شده، مقرر شد كه بتوانند در اين سيستم همكاري داشته باشند. اين عضو كميسيون آموزش، خاطرنشان كرد: مباحث پيرامون وضعيت نيروهاي نهضتي و پيشدبستاني و نيروهاي بهداشت در حال بررسي است كه اين بررسيها در جلسات آتي ادامه مييابد.
خیلی دلم میخواست سریال استخداممون در همین ماه مبارک حل بشه ولی بازهم به جلسات آتی کشیده شد!!!
بر اساس ماده واحده این طرح 7 تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش افزوده میشود. در صورت تصویب نهایی این طرح، متن زیر به عنوان ماده (17) به قانون مذکور الحاق میگردد: ماده17ـ افرادی که از سال 1379 به بعد بهصورت حقالتدریس و یا از طریق شرکتهای خدماتی با وزارت آموزش و پرورش همکاری آموزشی داشتهاند و یا در نهضت سوادآموزی به صورت آموزشیار خدمت نمودهاند و خدمت و همکاری آنها مستمر نبوده است درصورت صدور مجوز استخدام به روش زیر در اولویت استخدام قرار میگیرند: الف ـ کسب حد نصاب لازم در آزمون استخدامی که توسط وزارتآموزش و پرورش برگزار میشود، این حد نصاب توسط وزارتآموزش و پرورش تعیین میگردد. ب ـ درصورت کسب حد نصاب بند (الف) تا پنج امتیاز به ازای هر سال خدمت آموزشی یا همکاری آموزشی در وزارت آموزش و پرورش یا نهضت سوادآموزی و حداکثر سی امتیاز در صورت تأیید خدمت یا همکاری به تشخیص آموزش و پرورش محاسبه میشود. ج ـ نتیجه آزمون استخدامی حداکثر هفتاد امتیاز است و حداکثر امتیاز به بالاترین نمره در آزمون استخدامی تعلق میگیرد. د ـ درصورت داشتن حدنصاب بند (الف) مجموع امتیازات بندهای(ب) و (ج) مبنای اولویتبندی برای استخدام افراد مذکور در این ماده است. تبصره 1ـ افرادی که سابقه همکاری براساس مفاد این ماده را با وزارت آموزش و پرورش ندارند نیز میتوانند درصورت موافقت وزارت آموزش و پرورش در این آزمون شرکت کنند و تنها امتیاز مندرج در بند(ج) را براساس نمره علمی کسب شده أخذ مینمایند. تبصره 2ـ وزارت آموزش و پرورش میتواند استخدام معلمان موضوع این ماده را براساس نیاز خود با اعمال سهمیه جنسیت و یا سهمیه برای استانها و یا رشتههای مورد نیاز در اولویت قرار دهد. | |
وزیر آموزش و پرورش فردا به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می رود
وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی به سؤالات 5 نفر از نمایندگان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر میشود.
حمید رضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش عصر روز سهشنبه این هفته برای پاسخگویی به سؤالات ابراهیم آقامحمدی نماینده خرمآباد، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان، احمد بخشایش نماینده اردستان و جواد جهانگیر زاده و نادر قاضیپور نمایندگان ارومیه در این کمیسیون حضور مییابد.
مجلس درباره طرح استخدام مربیان پیش دبستانی به نتیجه نرسید
بررسی طرح استخدام معلمان پیش دبستانی و حق التدریسی ها در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به جایی نرسید و ادامه بررسی آن به جلسه روز چهارشنبه نهاد قانونگذاری کشور موکول شد. به گزارش پانا، نمایندگان در جلسه روزدوشنبه دو پیشنهاد برای اصلاح ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضتسوادآموزی مطرحکردند که هیچ یک پس از صحبت های موافق و مخالف به تصویب نرسید و بررسی جزئیات این طرح به جلسه آینده خانه ملت- روز چهارشنبه - موکول شد.کلیات این طرح هفته گذشته به تصویب رسیده بود.در صورت تصویب نهایی این طرح ظرف 2 سال کلیه مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی که با وزارت آموزش و پرورش همکاری داشته اند در اولویت استخدام قرارمیگیرند.
در ابتدای جلسه "ایرج ندیمی" نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد بازگشت این طرح به طرح اولیه نمایندگان در مجلس هشتم را مطرح کرد.نمایندگان مجلس هشتم دو فوریت این طرح را به تصویب رسانده بودند.
براساس طرح اولیه وزارت آموزش و پرورش موظف می شود تنها همکاری خود را با معلمان خرید خدمت آموزشی و مربیان پیش دبستانی ادامه دهد و در صورت صدور مجوز استخدام آنها را در اولویت استخدام قرار دهد.در خصوص نیروهای حق التدریس آموزشکده های فنی و حرفه ای نیز چنین حکمی در این طرح وجود دارد.بهارستان نشینان در ادامه جلسه با بازگشت این طرح به طرح اولیه نمایندگان مجلس هشتم مخالفت کردند.پس ازآن پیشنهاد "جبار کوچکی نژاد" نماینده مردم رشت در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرارگرفت. براساس این پیشنهاد حتی 10هزار نفر از افرادی که نتوانند حد نصاب مورد نظر وزارت آموزش و پرورش در آزمون را نیز کسب کنند براساس شرایطی در اولویت استخدام آموزش و پرورش قرارمیگیرند.همچنین 3هزارنفر از مربیان حق التدریسی آموزشکدههای فنیوحرفهای و کلیه مربیان پیش دبستانی و مراقبان بهداشت نیز در اولویت استخدام آموزشوپرورش قرارمیگیرند.نمایندگان با این پیشنهاد هم مخالفت کردند و ادامه بحث در خصوص این طرح که به دلیل مغایرت با قانون اساسی و ایجاد بار الی و همچنین نقض قانون برنامه پنجم توسعه مورد مخالفت دولت قرارگرفته به جلسه آینده مجلس موکول شد.
براساس اصل 75 قانون اساسی طرح های مجلس نباید بار مالی برای دولت ایجاد کند.
منبع : روزنامه شاپرک (سایت شاپرک)
تلفن گویای شورای نگهبان
دریافت نظرات مردمی
لطفا با توجه به نیاز تایید شورای نگهبان
برای استخدام مربیان پیش دبستانی
به تلفن زیر زنگ بزنید و درخواست تصویب نهایی و اجرایی شدن طرح استخداممان باشیم
انشا الله
تلفن گویای شورای نگهبان ۰۲۱۶۶۴۰۱۰۱۲
با سلام و ضمن قبولی طاعات
همه باهم با اس ام اس از نمایندگان مجلس بخاطر تصویب استخدام مربیان پیش دبستان تشکر و قدر دانی نماییم و خواستار حمایت آنها از تصویب نهایی این طرح باشیم
شماره موبایل نماینده ها در لینک زیر موجود است:
|
مجلس، دوشنبه درباره مربیان پیش دبستان ومعلمان حقالتدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي تعيين تکليف ميکند |
|
|
مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز دوشنبه۲۳مرداد۹۱، قانون تعیین تکلیف استخدام معلمان حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را بررسی و اصلاح میکند.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ کلیات این طرح در جلسه هفته گذشته مجلس به تصویب رسید. در صورت تصویب نهایی این طرح در روز دوشنبه، احکام قانون متعهدان خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب 1369/3/8 به استثنای احکام ناظر بر دانشآموزان دانشسراهای تربیت معلم به قوت خود باقی خواهد ماند. همچنین (در صورت تصویب نهایی) وزارت آموزش و پرورش موظف خواهد بود حداکثر در مدت دو سال همه مربیان پیشدبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی خود را که با آموزش و پرورش همکاری کردهاند، از طریق برگزاری آزمون و با در نظر گرفتن شرایط و قانون تعیین تکلیف استخدام معلمان حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش در اولویت استخدام قرار دهد. این گزارش حاکی است لایحه اصلاح قانون دریایی که کمیسیون عمران ارائه خواهد کرد و نیز لایحه اصلاح ماده 61 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ازجمله دستورهای جلسات علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی است. در جلسات علنی این هفته که دوشنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد، انتخاب ناظران مجلس در مجامع و شوراها نیز ادامه خواهد یافت. در جلسات علنی هفته گذشته تعدادی از ناظران مجلس در مجامع و شوراها انتخاب و معرفی شدند منبع سایت بازارکار بخش اخبارآموزش و پرورش | |
| وزیر آموزش و پرورش وضعیت پیش دبستانی را تشریح کرد: | |
| اجارهنشینی پیشدبستانیها در مدارس دولتی | |
|
حاجی بابایی گفت: هماکنون «اجرای پیشدبستانی» به معاونت مشارکتهای آموزش و پرورش، «نظارت، پایش و سیاست گذاری» را به معاونت ابتدایی و «تولید محتوا» به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش سپرده شده است وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشدبستانیهایی که در مدارس دولتی بودند، در حقیقت کلاسهای خالی مدرسه را اجاره میکردند، گفت: در خصوص استخدام پیشدبستانیها مطیع قانون هستم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس ،حمیدرضا حاجیبابایی، وزیر آموزش و پرورش ، در خصوص وضعیت مقطع پیش دبستانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: براساس روند 33 سال گذشته، پیشدبستانی هیچ وقت دولتی نبوده است. وی با بیان اینکه پیشدبستانی توسط بخش خصوصی اداره میشد، افزود: برخی افراد حقیقی و حقوقی، شرکتها و سازمانها مانند بهزیستی، مراکز پیشدبستانی را اداره میکنند. *پیشدبستانیها اجارهنشین مدارس دولتی بودند حاجیبابایی گفت: پیشدبستانیهایی که در مدارس دولتی بودند، در حقیقت از آموزش و پرورش کلاسهای خالی مدرسه را اجاره می کردند، یعنی اینها اجارهنشین مدارس بودند و کارمند وزارت آموزش و پرورش نیستند. وی با تأکید بر اینکه پیشدبستانی از نظر نظارت، محتوا و مجوز زیرنظر آموزش و پرورش است، ادامه داد: در گذشته اداره کل پیشدبستانی نداشتیم و بنده آن را ایجاد کردم. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هماکنون «اجرای پیشدبستانی» به معاونت مشارکتهای آموزش و پرورش، «نظارت، پایش و سیاست گذاری» را به معاونت ابتدایی و «تولید محتوا» به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش سپرده شده است. *پیشدبستانی دولتی یعنی آموزش و پرورش 13 ساله شود این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان بهزیستی اعلام کرده است که 50 هزار نیروی پیش دبستانی دارد، اظهار داشت: بنده مطیع قانون هستم و هرچه قانون بگوید، همان کار را انجام می دهم. وی ادامه داد: در استخدام مربیان پیشدبستانی دو حالت وجود دارد یعنی یا این مربیان استخدام شده و وارد آموزش و پرورش شوند که در ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تدریس کنند یا بخواهیم استخدام شوند و در پیشدبستانی بمانند. حاجیبابایی افزود: اگر قرار باشد این مربیان در پیشدبستانی ادامه فعالیت دهند باید نظام تعلیم و تربیت 13 ساله شود؛ در غیر این صورت چگونه می توان نیروی بخش غیردولتی را با هزینه دولتی استخدام کرد. *طرح اولیه آموزش و پرورش، شروع تحصیل از پیش دبستانی بود وزیر آموزش و پرورش گفت: اولین بار که نظرم را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بردم، طرح ما این بود که تحصیل را از پیشدبستانی شروع کنیم، به این معنی که پیشدانشگاهی را برداریم و پیشدبستانی را بگذاریم. وی افزود: در آن زمان مطرح کردیم که دوره تحصیلی همان 12 سال باشد و از 5 سال شروع شود ولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که دوره تحصیل از 6 سال شروع شود. منبع سایت بازار کار- بخش اخبار آموزش و پرورش | |
| در صورت تصویب نهایی در صحن مجلس | |
|
مربیان پیشدبستانی و خریدخدمتیها به استخدام آموزش و پرورش درمیآیند |
|
|
مجلس کلیات طرحی را مصوب کرد که در صورت تصویب نهایی آموزش و پرورش موظف میشود ظرف دو سال تمام مربیان پیش دبستانی و نیروهای خریدخدمت خود را از طریق برگزاری آزمون استخدام کند. به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز پارلمان گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات به مجلس شورای اسلامی درباره طرح اصلاح ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اصلاحی مصوب 1389 را بررسی کردند. بهارستاننشینان پس از استماع سخنان موافقین و مخالفین کلیات این طرح، کلیات طرح اصلاح ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریس و آموزشیاران سوادآموزی را با 178 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 249 رأی مأخوذه به تصویب رساندند. طبق این طرح 2 تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش الحاق میشود. در صورت تصویب نهایی جزئیات این طرح در ماده واحده آن مقرر میشود دو تبصره به شرح زیر به عنوان تبصرههای 8 و 9 به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش اصلاحیه مصوب 7 دی ماه 1389 الحاق گردد. طبق تبصره 8، احکام قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب 8 خرداد 1369 به استثنای احکام ناظر و دانشآموزان دانشسراهای تربیت معلم به قوت خود باقی است. دانشجویان ورودی سال 1388 مرکز تربیت معلم نیز طبق مقررات مربوطه مشخص شدهاند، مشمول این حکم میگردند. همچنین در تبصره 9 وزارت آموزش و پرورش موظف میشود در اجرای تبصره 2 ماده 51 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 5/10/1389 در بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 1386 از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون حداکثر ظرف دو سال کلیه مربیان پیش دبستانی و نیروهای خریدخدمت آموزشی خود را که با آموزش و پرورش همکاری داشتهاند، از طریق برگزاری آزمون و با در نظر گرفتن شرایط مندرج در مواد 2 و 3 قانون تعیین تکلیف استخدامی حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش مصوب 15 مهر 1388 و اصلاحات بعدی آن، مدرک و رشته تحصیلی، جنسیت، نیاز منطقهای و سنوات همکاری با آموزش و پرورش در اولویت استخدام قرار دهد. مربیان پیش دبستانی و نیروهای خریدخدمت آموزشی که در سال تحصیلی 90 - 91 با آن وزارتخانه همکاری داشتهاند، مطابق روال همان سال به همکاری خود با آموزش و پرورش ادامه میدهند. | |
منبع سایت بازارکار - بخش اخبارآموزش و پرورش
در آغاز اولین شب قدر التماس دعا
| سلیمی به فارس خبر داد: | |
|
تصویب استخدام مربیان پیشدبستانی و شرکتیها |
|
|
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تصویب استخدام مربیان پیشدبستانی و شرکتیها خبر داد و گفت: در این جلسه تصویب شد که وزارت آموزش و پرورش برخی از مربیان پیش دبستانی و شرکتیها را استخدام کند.
علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در مورد مصوبات امروز جلسه کمیسیون متبوع خود گفت: امروز اعضای کمیسیون به طرح موصوف به وقف اموال دانشگاه آزاد رأی ندادند و این طرح رد شد. سلیمی با اشاره به اینکه در این جلسه اعضای کمیسیون به بررسی ماده 8 با عنوان حمایت از سهمیه کنکور ایثارگران پرداختند، تصریح کرد: این طرح در سال 77، 40 درصد سهمیه برای ایثارگران و خانواده شهدا در نظر گرفته بود، ولی در ماده 8، 25 درصد سهمیه به آنها اختصاص دارد. وی افزود: ماده 8 به دلیل آنکه با کاهش سهمیه همراه بود در کمیسیون آموزش مجلس رد شد. دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد گزارش دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی نیز گفت: در این جلسه غلامعلی حدادعادل دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از اقدامات این شورا گزارشی را به اعضای کمیسیون ارائه داد. سلیمی از تصویب استخدام مربیان پیشدبستانی و شرکتیها خبر داد و گفت: در این جلسه تصویب شد که وزارت آموزش و پرورش برخی از مربیان پیش دبستانی و شرکتیها بر اساس اولویت سنوات خدمت و قبولی در آزمون را استخدام کند منبع : سایت بازار کار - ۱۶/۵/۹۱
قسمت اخبار آموزش و پرورش
توکل برخدا امیدواریم این مصوبه توسط آموزش و پرورش اجرا شود انشاا...
التماس دعا | |
استخدام مربيان قابل طرح نيست/ دهمین تجمع مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس همچنان ادامه دارد /مربيان پيش دبستاني طبق سال گذشته به سر كار خود باز خواهند گشت
ایلنا: جمعي از مربیان پیش دبستانی
آموزش و پرورش امروز برای دهمین بار مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا تعدادی از مربیهای
پیش دبستانی امروز در اعتراض به اخراجشان از آموزش و پرورش مقابل مجلس دهمین تجمع
خود را برگزار کردند.
| قاضیپور در صحن علنی: | |||||
| حل مشکلات معلمان پیش دبستانی و شرکتی در دستور کار مجلس قرار گیرد | |||||
|
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از ریاست جلسه خواست طرح اصلاح ماده ای از قانون آموزش و پرورش برای حل مشکلات معلمان پیش دبستانی و شرکتیها حداکثر تا چهارشنبه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در ادامه جلسه روز یکشنبه نادر قاضی پور با اعلام اخطاری از عدم قرار گرفتن طرحی در خصوص اصلاح قانون آموزش و پرورش در دستور کار امروز صحن علنی انتقاد کرد. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجمع هزاران نفر جوانان روبروی مجلس گفت: معلمان پیش دبستانی و شرکتی ها که 10 سال است در مجموعه آموزش و پرورش کار می کنند دچار مشکلات فراوانی شده اند. وی با بیان اینکه حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش در حق این افراد ظلم کرده است، گفت: اصلاح ماده ای از قانون آموزش و پرورش امروز در سرفصل دستورهای صحن علنی قرار داشت، بنابراین کمیسیون آموزش باید دستور هیئت رئیسه در این خصوص را عمل کند. قاضی پور از ریاست جلسه خواست این طرح را حداقل روز چهارشنبه در دستور کار صحن علنی قرار دهد. حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه امروز را برعهده داشت، در پاسخ به این اخطار گفت: این طرح طبق روال قانونی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد. به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، معلمان شرکتی و پیش دبستانی در اعتراض به وضعیت استخدامی خود هر هفته روبروی درب مجلس تجمع می کنند.
| |||||
| واگذاری این امور به بخش خصوصی سبب شد خداحافظی بیسروصدای مربیان پیشدبستانی از مدارس دولتی |
|
در روزهایی که آموزش و پرورش خود را برای اجرای نظام آموزشی 3-3-6 آماده میکند، خبرهای خوبی برای مربیان پیشدبستانی به گوش نمیرسد.
با دستورالعمل جدید آموزشوپرورش مدارس دولتی، حداقل در نوبت صبح، اجازه دایرکردن دورههای پیشدبستانی را نداشته و این دورهها به بخش غیردولتی سپرده شدند.
در این شرایط بسیاری از مربیان پیشدبستانی که تا چندی پیش پیگر وضعیت حقوق و بیمه خود بودند، اکنون میبایست با مشکل بیکاری دست وپنجه نرم کنند.
پیشدبستانی موتور محرکه توسعه پایدار جوامع
دوره پیشدبستانی از آن جهت که با یکی از حساسترین دوران زندگی کودکان سروکار دارد حائزاهمیت است، در این دوران کودکان، دنیا را کشف میکنند، زبــان و مهارتهای درککـردن را فرا میگیرند، یاد میگیرند دلیل بیاورند و نظرات خـــود را بیان نمایند، ارتباط برقرار نموده و با دیگران زندگی کنند. اهمیت این موضوع سبب شده است تا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نیز توجه ویژهای به این دوره از زندگی کودکان و آموزشهای آنان در دوران پیشدبستانی داشته باشد. بهگونهای که خانم ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو امسال در پیامی به مناسبت هفته «اقدام جهانی آموزش برای همه» به اهمیت آموزش پیشدبستانی اشـــــاره کرد و این دوره را موتور محرکه قوی برای توسعه پایدار جوامع در طولانی مدت نامید. وی با بیان اینکه آموزش موثرترین راهبردی بـــــوده که برای دستیابی به آرمانهای توسعه هزاره ضروری است و این امر باید در صورت امکان از دوران کودکی آغاز و فراگیر باشد تا همه کودکان دسترسی به مراقبت و آموزش پیشدبستانی با کیفیت داشته باشند افزود: مراقبت و آموزش پیشدبستانی نیروی قوی برای مبارزه با تبعیض و برطرفکردن نابرابریها است. مزایای حمـــــایت از دوران کــودکی در طول زندگی اثرگـــذارند و به کل جامعه بسط داده میشوند. دوره پیشدبستانی چیست؟ با تمامی این تفاسیر سوالی که ممکن است پیش آید این بــوده که منظور از پیشدبستانی چه دورهای است؟ که در پاسخ باید گفت: همانگونه که از نامش پیداست، پیشدبستانی به دوره دوسالهای اطلاق میشود که کودکان 4 و 5 ساله را تحت پوشش برنامههای تربیتی قرار میدهد، این دوره اختیاری بوده و شـــــــامل برنامههای آموزشی و پرورشی ویژه کودکان این گروههای سنی است. بر اساس دستورالعمل آموزش و پرورش دوره پیش از دبستان میتـواند به غیر از مراکز دولتی در مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش از جمله سازمان بهزیستی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، تشکلهای فرهنگی و آموزشی غیر دولتی و کارخانهها و مراکز تولیدی خدماتی نیز تشکیل شوند. روش تامین نیروهای این مراکز نیز بدینگونه بوده که مربیان مراکز پیشدبستانی دولتی هرساله بر اساس دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تامین میشوند که در آن پیشبینی شده تا هم نیروهای رسمی این وزارتخانه در نوبت غیرموظف خود و هم نیروهای آزاد واجد شرایط با اخذ قرارداد قانون کار بتوانند در این حرفه مشغول بهکار شوند. وزیرآموزش و پرورش:پیش دبستانیها از نظر قانون غیر دولتی هستند این روند ادامه داشت، تا اینکه در سال جاری همزمان با شروع نظام آموزشی 3-3-6 از سوی آموزش و پرورش اعلام شد که دیگر مدارس دولتی اجازه برگزاری دورههای پیشدبستانی را ندارند. در پاسخ به چرایی این موضوع، وزیر آموزش و پرورش اعتقاد دارد که دوره پیش دبستانی مربوط به چهار سالهها و پنج ساله هاست؛ یعنی جزء نظام رسمی الزامی نیســـــت و ارتباطــــــــی هم به نظام آموزشی 3-3-6 ندارد. حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه پیش دبســــــتانی در قانون غیر دولتی است و نظام مورد مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی از 6 سالگی آغازمیشود که شامل؛ شش سال ابتدایی، سهسال راهنمایی و سهسال متوسطه است افزود: بنابراین پیش دبستانی مربوط به چهارسالهها و پنج سالههاست و از نظر قانون غیردولتی هستند و اگر در مـــــدارس ما حضور دارند، مدارس به آنها اجاره داده میشود؛ یعنی جزء نظام رسمی الزامی نیستند. وزیر آموزش و پـرورش در عــین حـــال یـــادآور شـد: البته محتوای مورد نیاز این دوره به درخواست بــرگــزارکنندگان از سـوی وزارت آمـوزش و پرورش آمـــاده مـــیشــود. همچنین نظـارت بــر روی ایــن دوره و صـدور مـجـوز نیز ازسوی این وزارتخانه است،اما این که معلم را ما استخدام یا دانشآموزان را تکفل کنیم، قانون این تکلیف را به آموزش و پرورش نداده است. وی با بیان اینکه آموزش و پرورش همواره درصدد حمایت از پیش دبستانیها بوده و باید این مراکز با توجه به نیاز کشور روز به روز رشد کنند گفت: ارگانهای مختلف همچون بهزیستی و یا بخش خصوصی خود مراکز پیشدبستانی دارند و آموزش و پرورش به عنوان یک ارگــــان آموزشـــی و تربیتی کمـــکهای لازم را به این مراکز میکند. وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با مهر تصریح کرد: اگر مراکزی مجوز برای راهاندازی پیشدبستانی بخواهند، سازمان مدارس غیردولتی مجوز لازم را صادر میکنند، همچنــــــین اعلام شده است که در صورت امکان برای راه اندازی پیشدبستانی، مدارس به شرکتها اجاره داده شود. وی در این رابطه طی روزهای گذشته در بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور نیز بار دیگر تاکید کرد: پیش دبستانی غیردولتی است و اصلا درست نیست که بخواهیم مدارس دولتی را در نوبت صبح به پیشدبستانی اختصاص دهیم و دانش آموزان مجبور باشند در نوبت عصر درس بخوانند. پست کارشناس مسئول آموزش پیشدبستانی حذف شد همزمان با این اظهارات وزیر آموزش و پرورش در بخشنامهای از این وزارتخانه پست کارشناس مسئول آموزش پیشدبستانی نیز از ساختار آموزشوپرورش حذف شد. بر اساس ابلاغ وحید کیارشی معاون توسعه مدیریـــــت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ، پست کارشناس مسئول آموزش پیشدبستانی حذف شد و پست کارشناس توسعه مراکز پیشدبستانی در ذیل آخرین پست سازمانی کارشناسی مشارکتها و امور مدارس غیردولتی ایجاد شد. در این بخشنامه اشاره شده است که این تغییروتحول در راستای اجرای راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه شورای معاونین وزارت متبوع مبنی بر انتزاع دفتر آموزش پیشدبستانی از معاونت آموزش ابتدایی و الحاق آن به سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی و خانواده وضع شده است. چرا آموزشوپرورش مربیان را بی سر و صدا کنار میگذارد؟ وجود این موارد سبب شد تا این مربیان که در مواردی دارای سابقه 8 تا 9 ساله هستند نسبت به آینده شغلی خود ابراز نگرانی کرده و بیان کنند که با این دستور همه آنها بیکار میشوند. یکی از این مربیان پیشدبستانی استان مرکزی در پیامی برای نشریه بازارکار این سوال را مطرح میکند که آیا این انصاف است که بعد از سالها زحمت در پیش دبستانی و با امید استخدام، حالا دستور بدهند که دیگر در مــدارس پیشدبستانی تشکیل نشــود. با این شرایط تکلیف ما مربیان چیست؟ مربی دیگری میگوید: چرا آموزش و پرورش مربیان پیشدبستانی را که بسیاری از آنها دارای سابقه بالایی هستند را بی سر و صدا کنار میگذارد، این در حالی است که در کشورهای پیشرفتــــه پیشدبستانی از مهمترین مقاطع آموزشی است. یکی دیگر از این مربیان که دارای مدرک تحصـــــــیلی فوق لیسانس است خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: من مربی پیشدبستانی هستم با مدرک فوق لیسانس و هفت سال سابقه کار ، حالا میگویند شما از آموزش و پرورش اخــــــراج شدید، چرا نهضتیها را با مدرک دیپلم استخدام کردند؟ در صـــورتی که ما با بچههایی سر و کار داریم که شخصیتشان در همین دوران شکل میگیرد. مربیان پیشدبستانی در اولویت صدور مجوز قرار دارند در پاسخ به این اعتراضات دستاندرکـــــــــاران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکــــــه مربیان پیشدبستانی در اولویت صدور مجوز قرار دارند، اعلام کردند که برای صدور مجوز فعالیت پیش دبستانی مربیان این مراکز پیش دبستانی در اولویت قرار دارند و چنانچه متقاضی راه اندازی پیش دبستانی باشند در صورت داشتن شرایط لازم مجوز آنها در اولویت قرار میگیرد. به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش؛ در جذب نیروهای پیش دبستانی نیز تاکید بر بهکارگیری مربیان پیش دبستانی سنوات گذشته است. همچنین مربیان مهدهای کودک بهزیستی نیز مطابق قرارداد میتوانند در خواست مجوز پیش دبستانی را داشته باشند. فرشته حشمتیان طی روزهای گذشته با اشاره به اینکــــه به منظور حمایت از مربیان و موسسان مراکز پیش دبستانی، یک هزار و 828 مجوز جدید پیش دبستانی از ابتدای خرداد ماه امسال تا کنون در 29 استان کشور صادر شده است گفت: شورای نظارت در هر استان برای گسترش تحصیلی نوآموزان و حمایت از مربیان پیش دبستانی که دارای تجربه و سابقه آموزشی هستند فراخوان صدور مجوز پیش دبستانی را برای واجدان شرایط صادر کرده است. وی در گفتوگو با مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: براساس فراخـــوان مراکز پیشدبستانی که در ادارههای کل سراسر کشور صادر شده است تاکنون یک هزار و 828 مجوز مراکز پیشدبستانی بهصورت مستقل یا بهصورت ضمیمه به مدارس دارای فضای مازاد در 29 استان کشور صادر شده است و همچنان صدور این مجوز ها با اولویت مربیان پیشدبستانی ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه دستگاهها، سازمانها و نهادهایی که فضای مازاد بر نیاز دارند هم میتوانند مجوز فعالیت مدارس پیشدبستانی دریافت کنند، افزود: این سازمانها و نهادها میتوانند به شورای نظارت بر فعالیت مراکز و مدارس غیر دولتی مستقر در ادارههای کل آموزش و پرورش سراسر کشور مراجعه کنند. شایان ذکر است که حشمتیان پیش از نیز با اشاره به نحوه بهکارگیری نیروها در این مراکز گفت: تمامی کارکنان شاغل در مراکز پیشدبستانی اعم از مستقل و ضمیمه و یا اقماری مشمول قانون کار و خدمات بیمه تامین اجتماعی هستند و موسسان مراکز پیشدبستانی موظفند بـراساس ضـوابط نسبت بــه پـرداخت حقوق و مزایای آنها اقدام کنند. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش اضافه کرد: فعالیت کارکنان آزاد شاغل در این مراکز نیز تابع قوانین مدارس و مراکز غیردولتی است و از حقوق و مزایای بیمه بهرهمند میشوند اما آموزشوپرورش هیچگونه تعهدی در قبال استخدام این مربیان ندارد. نگرانی مربیان پیشدبستانی ادامه دارد با تمامی این موارد گفته شده تماسهای مربیان پیشدبستانی با نشریه بازارکار حکایت از این موضوع دارد که این نیروها نگران آینده شغلی خود هستند، زیرا با انتقال ایـــن مــــدارس به بخش غیردولتی، مراکز جدید اجباری به استفاده از مربیــــان با سابقه بخش دولتی نداشته و از این طریق بسیاری از این نیروها بیکار میشوند. از طرفی دیگر مسئولان وزارت آموزشوپرورش که بحث صدور مجوز برای دایر کردن واحدهای پیشدبستانی با اولویت مربیان را به عنوان راهکاری جهت جلوگیری از بیکاری مربیان این دورهها مطــــرح میکنند، باید توجه داشته باشند که بسیاری از این نیروها سالها با کمترین حقوق مشغـــــــولبهکار بوده و توانایی مالی دایرکردن یک واحد پیشدبستانی را ندارند. با این وجود مربیان پیشدبستانی چشمانتظار روزهای آینده هستند تا اینکه ببنیند مجلس شورای اسلامی در بررسی وضعیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش چه تصمیمی برای آنان اتخاذ میکند و آیا این نیروها نیز همانند معلمان حقالتدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی به استخدام بزرگترین وزارتخانه کشور در میآیند؟ و یا اینکه باید با این حرفه خداحافظی کرده در جستوجوی شغل جدیدی باشند؟ گزارش: امین بلندهمت منبع روزنامه بازار کار | |
سياستگذاري، اجرا و نظارت بر مراكز پيشدبستاني هنوز بر عهده آموزش و پرورش است، اما سند تحول اين وزارتخانه، شرايطي را به وجود آورده كه هم گردانندگان اين مراكز، هم مربيان و هم متقاضيان ورود به پيشدبستاني احساس بلاتكليفي ميكنند
از زماني كه دورهاي به نام پيشدبستاني تعريف شد، اين دوره به صورت غيردولتي و با مشاركت مردم اداره ميشد، به اين ترتيب كه بخشي از اين مراكز از سوي بهزيستي، گروهي با نظارت ادارات آموزش و پرورش و بخشي نيزاز سوي افراد حقيقي و حقوقي به شكل اجاره كردن مدارس گردانده ميشد، اما حالا با جدي شدن اجراي سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش، زمزمه همهكاره شدن بهزيستي در دوره پيشدبستاني مطرح است.
همين است كه عدهاي از فعالان اين بخش از سرنوشتي كه برايشان تعريف شده گله دارند، بويژه مربياني كه تاكنون موفق نشدهاند به استخدام آموزش و پرورش درآيند و آن طور كه وزير آموزش و پرورش ميگويد به خاطر نبود قانون، بايد فكر استخدام را نيز از سر بيرون كنند.
مجوز آري، استخدام نه