بـیسـت راه بـرای تقویـت تـوان مـغـزی در كـودكـان

                بـیسـت راه بـرای تقویـت تـوان مـغـزی در كـودكـان
                     

مغز هر نوزاد در بدو تولد دارای 100 میلیارد سلول عصبی (نورون) است، یعنی به تعداد ستارگان موجود در كهكشان راه شیری. در خلال سال های اولیه رشد، هزاران میلیارد پیوند به نام سیناپس های عصبی بین این سلول ها برقرار می شود. قاعده ایجاد شبكه بین سلولی در مغز، این است كه اگر از آن استفاده نشود، از بین می رود. سیناپس هایی كه از طریق شبیه سازی متصل نشود، در طول سال های دبستان از بین می رود. با وجودی كه مغز نوزاد دارای قدری شبكه عصبی (مانند توانایی یادگیری زبان) است، از مغز شخص بزرگسال انعطاف پذیرتر است و شگفت انگیز این است كه مغز كودك دو برابر مغز هر شخص بزرگسال پیوند های عصبی دارد.

اگر نوزاد خود را در موقعیت های محبت آمیز مملو از جلوه های زبانی قرار دهید، می توانید امكان ایجاد پیوندهای عصبی بیشتری را در مغز وی فراهم و امكان ایجاد شبكه را بین سلول های مغزی بیشتر كنید. در نتیجه مهارت های زبانی، استدلالی و برنامه ریزی كودك تقویت خواهد شد.

بیست راه مؤثر برای تقویت قوای مغزی نوزاد از این قرار است:

1- پیش از تولد نوزاد، تندرستی جسمانی او را در نظر بگیرید.

به هنگام بارداری، سلامت خود را حفظ كنید و متوجه باشید كه برخی داروها تأثیر مخربی بر مغز جنین در رحم دارد. بسیاری از كودكانی كه مادرشان به هنگام بارداری داروی نادرست مصرف كرده است، دچار مشكلات یادگیری شدید می شوند و گاه به یكباره رفتارهای تهاجمی از خود نشان می دهند.

2-مكالمات معنادار داشته باشید.

یعقوبی

ادامه نوشته

چالشها و مشکلات رفتاری کودک پیش دبستانی و راه حل‌ها مشکلات رفتاری شایع کودکان

 

چالشها و مشکلات رفتاری کودک پیش دبستانی

و راه حل‌ها مشکلات رفتاری شایع کودکان

الف ـ دروغگویی:

دروغگویی یکی از رفتارهای شایع کودکان است که اغلب والدین را خیلی ناراحت می‌‌کند.

دروغگویی کودکان معمولاً سه دلیل عمده دارد:

1ـ کودک واقعیت و خیال را در هم می‌‌آمیزد و گاه تصورات خود را کاملاً واقعی می‌‌پندارد. معمولاً تا 6 یا 7 سالگی، توانایی کودک برای افتراق وقایع واقعی از خیالی، کامل نشده است.

2ـ کودک به نوعی تفکر آرزومندانه پسرفت کرده است و بدین طریق با یک واقعیت غیرقابل تحمل انطباق می‌‌یابد. مثلا کودکی که پدرش وی را ترک کرده است ممکن است داستانهایی در باره این که پدرش شماره تلفن وی را نمی‌‌‌داند بسازد. گاهی کودک با چنان شدتی خواستار این آروزها است که خود نیز باوز می‌‌کند آن چیز را به دست خواهد آورد. مثلاً «من دوست دارم یک دوچرخه داشته باشم» ممکن است است به «من برای تولدم یک دوچرخه هدیه می‌‌گیرم» تبدل شود.

3ـ کودک به منظور فرار از تنبیه یا انعتقاد دروغ می‌‌گوید. وی ممکن است بداند آنچه که می‌‌گوید حقیقت ندارد ولی بتدریج خودش هم بخشهایی از آن را باور می‌‌کند گاهی اوقات کودکان با هوشتر بیشتر به دروغگویی پناه می‌‌برند تا تایید والدین را از دست ندهند و از عواقب کار خود فرار کنند.

توصیه‌‌های زیر در برخورد با دروغگویی می‌‌توانند کمک کننده باشند:

ـ در مواجهه با کودکی که دروغ گفته است آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید آرام بمانید.

بقیه ی موضوع در ادامه مطلب دنبال کنید...

 

ادامه نوشته

توصیه هایی به والدینی که کودک شان زیاد درباره خدا از آنها سوال می کند

توصیه هایی به والدینی که کودک شان زیاد درباره خدا از آنها سوال می کند

                                          

            

نکته اول

در قدم اول سعی نکنید به همه سوالات کودک در این مورد پاسخ دهید. بهتر است در ابتدا وقتی از شما می پرسد خدا کجاست یا چیست؟ و یا سوالاتی مشابه در مورد خدا می پرسد، بگویید: «خودت چه فکر می کنی؟!» شما با این پرسش می توانید دانسته های کودک خود را محک بزنید و بر اساس معلومات و اطلاعات او یک سری صحبت های تکمیلی داشته باشید. اگر بلافاصله پس از سوال او جواب دهید: «خدا در آسمان هاست و تو را می بیند...» گاهی به جای اینکه کودک (معمولا در سنین پایین درک درستی از مفاهیم وجود ندارد) احساس امنیت کند و بداند که خدا مراقب اوست، مضطرب می شود که کسی در حال پاییدن اوست. شاید شما تنها با مطرح کردن اینکه «خودت چی فکر می کنی؟» متوجه شوید ناراحتی او و آنچه باعث شده این سوال به ذهن اش آید، چیست و او را که در سن درک و فهم نیست، درگیر مفاهیم عرفانی و عمیق نکنید. متاسفانه گاهی اوقات شاهدیم والدین وقتی تصمیم می گیرند با کودک خود صحبت کنند و به ویژه به یک پرسش او پاسخ دهند، آنچنان غرق سخنرانی می شوند که فراموش می کنند مخاطب شان کیست. آنها فکر می کنند اگر اطلاعات کامل ندهند یا از کلمات آنچنانی استفاده نکنند، از ابهت شان نزد بچه ها کم می شود و ممکن است آنها را نادان بدانند. کافی است با کلمات ساده ای جوا ب اش را بدهید؛ مثلا

مادر: «خدا زیبایی مطلق است. خدا خوبی مطلق است» (و همه صفات خوب و مطلقی که در قرآن هم آمده، البته با بیانی ساده و جملاتی کوتاه)

کودک: «مطلق یعنی چه؟»

یعقوبی

ادامه نوشته

چقدر با حقوق کودکان آشنا هستیم ؟؟

 

 

روز جهانی کودک گرامی باد

 

کودکان  و نوجوانان  از محرومترین  و بی حقوق ترین بخش های جامعه هستند در جای جای دنیای امروزُ  کودکان قربانیان بی دفاع در برابر فقر ، جنگ، آوارگــــی و بی خانمانی هستند .

کودکان به حمایت ما نیاز دارند وهر گونه تغییر و تحول به نفع کودکان در جامعـــه ُ

به اقدامات ما در مقیاس جامعه بستگی دارد . تامین زندگی و رعایت حقوق کودکان باید در اولویت همه برنامه های خرد و کلان جامعه قرار گیرد.

هرگونه قوانین و مقرراتی که مستقیم یا غیرمستقیم زندگی کودکان را با سختی و رنج مواجه می کند باید فورا تغییر و اجرای آن متوقف شود.

خواست ما خواست همه ی انسانهای آزاده و بشر دوست است .

بهره مند شدن همه ی  کودکان از تمامی حقوق انسانی و در خور,  فارغ از جنسیت شان , نژاد شان , زبانشان و هر آنچه که دیوارهای جدایی بین انسانها می کشد .  

خواست ما  تامین فوری امنیت , مسکن و رفاه برای همه ی کودکان است . خواست ما آموزش و پرورش رایگان , بهداشت رایگان برای همه ی کودکان است .

خواست ما برچیدن ابزار خشونت و بهره کشی از کودکان است .

دفاع از حرمت انسانی کودکان ،دفاع از حقوق کودک ، تامین زندگی شایسته برای کودکان و رفع رنج و مشقت از زندگی کودکان در گرو تلاش همه ماست .

کودکان این جامعه کودکان ما هستند. نباید از کنار درد و رنج آنها بگذریم .

باید برای زندگی کودکانه آنها احترام قائل شویم .

 

و فرصت کودکانه زیستن را از آنها نگیریم .

 

پس بیاید باهم کوشش کنیم که شرایط بهتری برای کودکان فراهم نماییم .

 

افرا جعفری

ضرورت اصلاح رژیم غذایی در دوران پیش دبستانی

ضرورت اصلاح رژیم غذایی در دوران پیش دبستانی

ضرورت اصلاح رژیم غذایی در دوران پیش دبستانی

تغذیه > رژیم  - همشهری آنلاین:
اصلاح رژیم غذایی و محدود کردن مواد قندی به دلیل کاهش خطر چاقی و پوسیدگی‌های دندان در دوران پیش دبستانی ضروری است.

به گزارش ایسنا،‌ انجمن علمی تغذیه کودکان اعلام کرد: بسیاری از عوامل خطری که با بیماری‌های عروق کرونر قلب در دوران بزرگسالی همراه هستند، ریشه در دوران کودکی دارند و مطالعات انجام گرفته، تأثیر بالا بودن کلسترول خون در دوران کودکی را در بروز بیماری‌های قلبی نشان داده است که می‌توان با اصلاح رفتارهای خطرساز که از دوران کودکی آغاز می‌شوند،‌ کاهش داد.

محدود کردن شدید مصرف چربی در کودکان به منظور جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در آینده، صحیح نبوده و می‌تواند تأثیر منفی بر رشد وی داشته باشد لذا برای دسترسی به مقدار توصیه شده چربی در رژیم روزانه، مطمئن‌ترین راه آن است که ضمن استفاده از گروه‌های غذایی مختلف، از انواع کم‌چربی مواد غذایی استفاده شود.

وجود کربوهیدرات‌های غنی از فیبر‌های غذایی مانند نان، سبزی‌ها و میوه‌ها در رژیم غذایی کودکان در این دوران امری ضروری است ولی مصرف بیش از اندازه این مواد غذایی می‌تواند سبب بروز اسهال و یا جلوگیری از اشتهای کودک برای مصرف سایر مواد غذایی شود.

بر اساس این گزارش، رعایت تعادل در مصرف نمک برای کودکان پیش دبستانی نیز لازم است زیرا بین میزان مصرف سدیم در دوران کودکی و فشار خون رابطه‌ای کم، اما قابل اهمیت وجود دارد و از آنجا که احتمال بروز کمبود سدیم در کودکان پیش دبستانی بسیار کم است بنابراین بهتر است والدین مصرف میان وعده‌های پر نمک مانند چیپس و پفک را حذف و یا بسیار محدود کنند.

آموزش نقاشی برای کودکان پیش دبستانی  

آموزش نقاشی برای کودکان پیش دبستانی

                                               

شما چقدر به نقاشی های با معنا و بی معنای فرزندتان علاقه نشان می دهید؟ هیچ می دانید پشت همین خط خطی های درهم و لابه لای همین تصاویر ساده، دنیایی از رمز و راز نهفته است؟

اولین تلاش های کودک در زمینه نقاشی به میل ذاتی او برای اثرگذاری و لذت بردن از کارهای خود ساخته نشأت می گیرد. در یک سالگی مداد در دست می گیرد و بدون کشیدن تصویر خاص با آن روی کاغذ می کوبد. بتدریج خط خطی های او هدفدار شده و در ذهن تصویری از واقعیات را می کشد و پس از آن با کشیدن دایره، نمادی از ضرورت انسان را ترسیم می کند.● چگونگی تفسیر نقاشی

نقاشی برای کودک وسیله ای است برای بیان زندگی عاطفی او هنگامی که کودک با آزادی و دلخواه خود نقاشی می کند در واقع حالت روحی و احساسی زمان حاضر و احساسات ژرف خود را بیان می کند. کودک به کمک نقاشی دلهره های درونی اش را آشکار می سازد و اثر آن را کاهش می دهد.

یعقوبی

ادامه نوشته

تنگناهای دوره پیش دبستانی

دوره پیش دبستانی به دوره دو ساله ای اطلاق می شود که کودکان گروه سنی ۴تا۶ سال را تحت پوشش برنامه های تربیتی قرار می دهد.

تبصره:در صورت عدم تامین امکانات مورد نیاز اجرای دوره مذکور به صورت یک ساله بلامانع است.

با توجه به برسی های به عمل آمده و مصاحبه حضوری با تعدادی از مربیان مراکز پیش دبستانی مشکلات و تنگناهای موجود این دوره به شرح ذیل اعلام می گردد.

۱-بکارگیری مربیان فاقد مهارت کافی جهت حل مشکل مربیان در بعد انتقال و بعضا ناراحتی از محیط کار قبلی

۲-بکارگیری مربیان بی حوصله با سابقه خدمت بالا

۳-به کارگیری مربیان بی علاقه به کودکان

۴-عدم برگزاری کلاس های ضمن خدمت آموزشی برای مربیان

۵-عدم توجه کافی به شان و منزلت اجتماعی مربیان

۶-عدم برقرای ۵٪ سختی شرایط کار مربیان در احکام حقوقی آنان

۷-عدم برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی

۸-دریافت شهریه از اقشار کم درآمد جامعه و کاهش پوشش تحصیلی متعاقب آن

۹-وجود کلاس های پر جمعیت بالای نرم(۲۰نفر)

۱۰-عدم وجود وسایل لازم متناسب با فعالیت های نوآموزان

۱۱-عدم امکان بازدید نو آموزان از مراکز تفریحی آموزشی

۱۲-عدم اولویت بندی هزینه کرد شهریه های دریافتی

۱۳-عدم برخورداری از وسیله مناسب ایاب و ذهاب نوآموزان جهت برگزاری اردو و گردش علمی

۱۴-عدم امنیت شغلی مربیان قراردادی

۱۵-عدم وجود وسایل کمک آموزشی مناسب

۱۶-عدم آگاهی مربیان و بعضا مدیران از نحوه استفاده از وسایل کمک آموزشی

۱۷-عدم استفاده مربیان از کلاس های آموزشی ـ توجیهی هنگام ورود به دوره ی پیش دبستانی

۱۸-عدم جذب مربیان متخصص در رشته تحصیلی

۱۹-همزمانی سازماندهی مربیان پیش دبستانی و آموزگاران ابتدایی

۲۰-عدم آگاهی مربیان مدارس ابتدایی از اهمیت و توجه به دوره پیش دبستانی و کلاسهای ضمیمه آمادگی

۲۱-صرف قسمت عمده شهریه دریافتی از نوآموزان در بخش آموزش ابتدایی

در خاتمه با توجه به اهمیت و نقش بسزای دوره پیش دبستانی و نیز تاکید معاونت آموزش و پرورش عمومی وزارت متبوع بر گسترش کیفی و کمی این دوره و نیز با عنایت ویژه به تنگناها و مشکلات موجود و سعی وتلاش در جهت رفع آن از اعضای محترم کمیته برنامه ریزی و نظارت بر دوره پیش دبستانی شهرستان و مناطق خواهشمندیم جهت دستیابی به وضعیت مطلوب راهکارهای مناسب ارایه فرمایند.

قنبرپور