دوران طلایی پیش دبستانی
دوره پیش دبستانی
كودك پس از دوران پنج سالگي به دوره جدیدی وارد مي شود و
در آن جا در كنار دیگر كودكان آموزش مي بيند .
اين دوران چون در سنين پنج تا شش سالگي است جزو دوران هاي طلايي
شكل گيري شخصيت كودك است و از حساسيتهاي خاصي برخوردار است .
در خصوص عوامل آموزشي بايد به نكات زير اشاره كنيم :
1-آموزش دهنده :
مربي در مهد كودك اگرچه انگيزشي همچون مادر ندارد ،
ولي علاقمندي و مهارت او مي تواند بر كودك بسيار تاثير گذار باشد .
2- آموزش گيرنده :
كودك اگرچه به جايي قدم مي گذارد كه شاید به اندازه محيط خانه گرم و
صميمي نيست ، اما ويژگيهاي منحصر به فردي دارد و آن حضور تعداد زيادي
كودك است كه اگر به درستي مديريت شوند مي تواند انگيزش خوبي در كودك
ايجاد نمايد زيرا فرصتهاي زيادي براي بازي و كارهاي گروهي در اين مكان
وجود دارد و هنر می تواند شروعی برای تشویق کودکان به کارهای گروهی باشد .
3-محتواي آموزشي:
به علت آنكه مهد كودك ها تحت نظر سازمان هاي دولتي قرار دارند در
اين جا محتواي آموزشي مشخصي وجود دارد .
مهم ترين هدف هايي كه در مراكز پيش دبستاني توسط آموزش و پرورش
مدنظر است به شرح زير است:
-خلاقيت
-درك زيباييها و پرورش احساس زيبايي شناسي
-پرورش حواس به ويژه شنوايي و بينايي
-دقت و تمركز
-كنجكاوي و جستجو گري
-مهارت هاي شناخت رنگ ، شكل، اندازه و جهت
و ...
در اين رابطه نبايد آزادي كودكان را به هنگام انجام فعاليت هاي هنري
محـــدود كرد.
تا كودك بتواند خواسته ها ، تمايلات ، افكار و احساسات خوشايند خود را
بيــــان كند.
و اين نيازمند مربي با انگيزه و فضاي آموزشي مناسب به همراه امكانات و ابزار هنري است ،
در غير اين صورت با قرار دادن كودكان در مكان هاي كوچك و نشستن در كنار هم بصورت
تنكاتنگ و آن هم در يك فضاي نازيبا و به دور از طبيعت به همراه مربي بي انگيزه ،
اين احتمال خواهد رفت كه كودك از آموزش هنر بهره اي نبرد .
در حال حاضر ضروري است كه مراجع متولي امر
با انجام پژوهش بررسي نمایند كه آموزش هنر در مراكز پيبش دبستاني
در چه وضعيتي بسر مي برد تا با رفع نواقص ، بتوان در اين خصوص
فعاليت هاي آموزشي هنري را ساماندهي نمود .
و اگر نتوانيم اين مرحله مهم آموزشي را به خوبي مديريت كنيم
دومين فرصت طلايي آموزش هنر به كودكان را نيز براي هميشه از دست داده ايم !
گردآوری : افرا جعفری