پیش دبستانی در آرزوی امنیت شغلی
بیان مشکلات کاری ... بی مهری مسئولان و ... 
قالب وبلاگ
سال‌ها پيش، وقتي دوران درس و مدرسه را سپري مي‌کرديم، تمام هوش و حواس‌مان به تابستان و تعطيلات بود اما تابستان که مي‌آمد، پدر و مادر به ما اخطار مي‌دادند که قرار نيست اين سه ماه را عاطل و باطل بگذرانيم و آخرش ناچار در کلاس‌هاي تقويتي و متفرقه ثبت‌نام مي‌کرديم.اما اين روزها والدين، حتي بيش از گذشته، نگران اوقات فراغت فرزندان خود هستند و گاهي با همسايه و اقوام هم در همين زمينه رقابت نيز مي‌کنند. شما جزو کدام گروه از والدين هستيد: دوست داريد فرزندتان به کلاس تابستاني برود و او در برابر خواست شما مقاومت مي‏کند يا برعکس، مي‏خواهيد به عهده خودش بگذاريد تا ميان «در خانه ماندن» و «کلاس رفتن»، يکي را انتخاب کند؟ در هر دو صورت، بايد مزايا و معايب اين روش‌‌ها را بدانيد تا بتوانيد درست تصميم بگيريد. دکتر محمد ولي سهامي، فوق‌تخصص روان‌پزشکي کودکان و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، کمک‌مان مي‌کند تصميم بهتري در همين رابطه بگيريم.

با رسيدن فصل تابستان، بسياري از خانواده‌ها فرزندان‌شان را مجبور مي‌کنند به کلاس‌هاي مختلف بروند تا اوقات فراغت‌شان به بطالت نگذرد. آيا اين، کار درستي است؟
 

اين روزها پدرها و مادرها بنابه دلايل مختلف سعي دارند به اجبار فرزندشان را به کلاس‏هاي تابستاني بفرستند اما اين بزرگ‌ترين اشتباه خانواده‌ها است، چرا که دانش‌آموز بايد در اثر احساس نياز خودش به اين کلاس‏ها برود. البته شرکت در کلاس‏هاي تابستاني اگر همراه با فشار رواني خانواده باشد، تاثير ‌نامطلوبي هم به جا مي‏گذارد. 

يعني بايد تصميم را به عهده خود بچه‌ها بگذاريم؟
 

خانواده مي‏تواند با جملاتي مانند «بهتر نيست براي اوقات فراغت‌ات برنامه‌ريزي کني؟» و به حالت پيشنهاد فرزندش را به اين کار ترغيب کند. در واقع خانواده بايد نقش راهنمايي و هدايت را ايفا کند، نه تصميم‌گيري. از طرف ديگر بايد در نظر بگيريم که بچه‏ها در طول سال تحصيلي فشارهاي رواني زيادي را بابت انجام تکاليف مدرسه، امتحانات و رعايت نظم و مقررات مدرسه متحمل مي‏شوند و فشار مضاعف بر آنها واقعا روا نيست، چرا که تحقيقات بسياري نشان مي‌دهد بچه‌هايي که هر روز صبح زود از خواب بيدار مي‌شوند و آرزوي يک ساعت خواب صبح در روزهاي تابستان را دارند، بيشتر از ساير بچه‌ها افسرده مي‌شوند و موفقيت کمتري هم به دست مي‌آورند. 

يعني شرکت در کلاس‌هاي تابستاني فايده‌اي براي بچه‌ها ندارد و بايد آنها را به حال خود واگذار کنيم تا هر طور دوست دارند فصل تعطيلات را پشت سر بگذارند؟
 

اگر از جنبه منفي کلاس‏هاي تابستاني تحميلي بگذريم، شرکت بچه‏ها در اين کلاس‏ها مزاياي غيرقابل انکاري دارد. بعضي بچه‏ها ترجيح مي‏دهند که تمام تعطيلات را در خانه و پاي تلويزيون و کامپيوتر بگذرانند که اين موجب بي‌تحرکي، انزواي اجتماعي، کسالت و درون‌گرايي مي‏شود اما همين که بچه بداند هفته‏اي دو روز براي مثال، بايد 9 صبح به کلاس شنا برود، الزام به تحرک و فعاليت را احساس مي‏کند. شرکت در کلاس‏هاي تابستاني مي‏تواند موجب تقويت اعتماد به نفس و بهبود روابط اجتماعي کودکان شود. از طرف ديگر انتخاب کلاس‏ها اگر درست انجام شود، مي‏تواند موجب رشد استعدادها و جهت‌دهي مثبت به توانايي‏هاي دانش‌آموزان شود. 

پس نظارت خانواده روي فراغت جوانان لازم است؟
 

صددرصد. اصل، تسلسل و استمرار است، يعني اگر خانواده‌اي مدام کوشش کند ولي در چنين لحظاتي فرزندش را رها کند، ممکن است خطرآفرين باشد. اگر هم قرار است فراغت نقش آزادي داشته باشد، پس نظارت مستقيم و اجبار هم نمي‌تواند هميشه موثر باشد اما نظارت از راه دور، نظارت نامريي و با رعايت احترام و ايجاد گزينه‌هاي مطلوب يک اصل درست کار در خانواده است. 

از کجا بفهميم که بايد فرزندمان را در چه کلاسي ثبت‌نام کنيم و اصلا او چه استعدادي دارد؟
 

کلاس‏هاي تابستاني بسيار متنوع اند؛ مانند کلاس‏هاي ورزشي، هنري و ‌آموزشي. اينکه دانش‌آموز دوست دارد در چه رشته‏اي فعاليت کند، مهم‏ترين نکته است اما روان‌شناسان معمولا کلاس‏هاي‌آموزشي و کلاسيک مانند زبان را براي تابستان توصيه نمي‏کنند، به ويژه براي بچه‌‌هايي که فشارهاي درسي و انضباطي را تجربه کرده باشند و براي بچه‏هاي دبستاني اين قبيل کلاس‏ها توصيه نمي‏شود. اين دانش‌آموزان در تابستان نيازمند بازسازي رواني هستند، نه کلاس‏هاي سنگين‌آموزشي که مسووليت‏هاي ديگري را به آنها تحميل مي‏کند. ما براي اين بچه‏ها کلاس‌‌هاي مفرح و شاد مانند شنا را توصيه مي‏کنيم. البته نوع کلاس بايد با توجه به شرايط رواني، سني و تفاوت‏هاي فردي وعلايق دانش‌آموزان انتخاب شود. از طرفي بسياري از تست‌هاي روان‌شناسي حتي در سنين پايين نيز موجب بروز استعدادهاي کودک مي‌شود و والدين مي‌توانند بفهمند که فرزندشان چه توانايي و استعدادي دارد. در عين حال، برخي والدين تمام ساعت‏هاي روز فرزندشان را با انواع کلاس‏هاي تابستاني پر مي‏کنند اما اين کلاس‏ها موجب کاهش بازدهي آنها مي‏شوند و حس خشم و انتقام‌جويي را در بچه ايجاد مي‏کنند. بهترين حالت اين است که بچه‏هاي مقطع دبستان را در يک کلاس ورزشي يا هنري ثبت‌نام کنيم و دانش‌آموزان مقاطع راهنمايي و دبيرستان را در حداقل دو کلاس. به دانش‌آموزاني که نزديک کنکور هستند و در طي تابستان کلاس‌‌هاي‏ کنکور را تجربه مي‏کنند، توصيه مي‏شود براي آرام‌سازي رواني، در يک کلاس تفريحي و ورزشي شرکت کنند. 

شايد همه خانواده‌ها امکان اقتصادي گذران اوقات فراغت را نداشته باشند و يا بنا به دلايلي فرزندشان را در کلاس‌هاي تابستاني ثبت‌نام نکنند. در اين صورت مي‌توان يک اوقات فراغت مطلوب را در خانه پايه‌ريزي کرد؟
 

فراغت لزوما يک پديده گران‌قيمت نيست. اين نيست که مثلا فرزندمان را در فلان کلاس با کلي خرج ثبت‌نام کنيم. کارهاي خيلي ارزان و ساده‌اي هم مي‌شود انجام داد. مثلا ساخت يک کلکسيون کبريت ساختن، جمع‌آوري مجموعه تمبر، انجام بازي‌هاي خانوادگي مثل دبرنا، چيدن پازل‌هاي هزار تکه‌اي، اسم و فاميل، منچ و... متاسفانه ما فرزندان‌مان را براي اين عادت‌هاي زيبا تربيت نکرده‌ايم و اين کوتاهي از طرف خانواده از يک طرف و کوتاهي از طرف جامعه از طرف ديگر مشکلات زيادي را به وجود خواهد آورد. البته در اين شرايط زندگي آپارتمان‌نشيني چندان هم بد نيست که با ساير همسايه‌ها برنامه‌ريزي کنيم و براي عصرهاي تابستاني برنامه‌هاي خانوادگي ترتيب دهيم؛ مثلا دور هم جمع شويم، شام بخوريم، بازي‌هاي گروهي مانند وسطي، طناب‌کشي و... انجام دهيم و در کنار يکديگر اوقات خوشي را سپري کنيم.
منبع:www.salamat.com
[ شنبه بیستم خرداد 1391 ] [ 9:12 ] [ مربی 3 ]
نظارت پيش دبستاني ها در سال تحصيلي 91- 90 از سازمان بهزيستي گرفته و به آموزش و پرورش واگذار شد. ابلاغ اين تصميم گيري به موسسات غيردولتي پيش دبستاني اعتراض بسياري از مسئولان اين موسسه ها را به دنبال داشت. به عنوان نمونه مدير يکي از مهدهاي کودک بيرجند که اقدام به داير کردن پيش دبستاني کرده است، به خبرنگار ما گفت: اين ابلاغيه از طرف بهزيستي و آموزش و پرورش استان به ما رسيد. وي افزود: اداره کل آموزش و پرورش و بهزيستي استان در قالب تفاهم نامه اي اين ابلاغ را تصويب کردند اما بسياري از موسسان مهدهاي کودک که مجوز پيش دبستاني نيز دارند با اين تفاهم نامه و نظارت آموزش و پرورش موافق نيستند.

وي با اشاره به مشابه بودن آموزش هاي پيش دبستاني با نظارت بهزيستي و آموزش و پرورش تصريح کرد: مطالب و کتاب هاي آموزشي که به کودکان آموزش مي دهيم با آموزش و پرورش در يک سطح است و با اجراي اين قانون فقط مي خواهند از لحاظ شهريه زير نظر آموزش و پرورش باشد.

به گفته وي، با اجراي چنين قانوني، اين موسسه هاي غيردولتي بايد 2 سرپرست داشته باشند يعني هم زير نظر بهزيستي و هم آموزش و پرورش فعاليت کنند و نتيجه اين مي شود که هر نهادي براي خود دستوري مي دهد، و در اين ميان تکليف ما چه خواهد بود؟

کاهش شهريه پيش دبستاني

يکي ديگر از مديران مهدکودک هم گفت: مديران مهدهاي استان که مجوز پيش دبستاني دارند و اين ابلاغ را اجرا کردند رضايت چنداني ندارند و بسياري از آن ها به اين تفاهم نامه اعتراض دارند و اعتراض خود را به کانون کشوري اعلام کرده اند.

وي که اين قانون را اجرا کرده است افزود: شهريه ها کاهش پيدا کرده به طوري که شهريه 450 هزار ريال به 180 هزار ريال رسيده است.

وي ادامه داد: با کاهش شهريه مجبور شدم تعداد کودکان را افزايش دهم يعني تعداد 60 کودک پيش دبستاني به 120 کودک در 2 کلاس رسيده است و اين امر کاهش بازده آموزشي را به دنبال دارد چون شيوه آموزش هم تغييري پيدا نکرده است.

مديران مهدکودک ها بايد پيروي کنند

مدير کل بهزيستي گفت: تفاهم نامه اي بين آموزش و پرورش و بهزيستي استان منعقد شد که در آن تصميم گرفته شد مقطع پيش دبستاني که تاکنون زيرنظر سازمان بهزيستي فعال بود به آموزش و پرورش ملحق شود. «اکبري» افزود: اين تفاهم نامه به کانون توسعه استان ابلاغ شد و همه مديران بايد از آن پيروي کنند. وي در مورد شهريه هاي پيش دبستاني تصريح کرد: شهريه دوره هاي آمادگي و پيش دبستاني بايد برابر شهريه و تعرفه اي که آموزش و پرورش اعلام مي کند تعيين شود زيرا دوره هاي پيش دبستاني در قانون در زمره فعاليت موسسات آموزشي تلقي مي شود.

وي اضافه کرد: شهريه هاي تعيين شده در کل کشور يکسان است و مربوط به خراسان جنوبي و شهرستان بيرجند نيست.

محتوا و عملکرد يکسان در آموزش

معاون آموزش ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش استان نيز در اين زمينه گفت: با انعقاد اين تفاهم نامه، آرامش خوبي براي موسسان اين مراکز فراهم شد و آن ها اين امکان را پيدا مي کنند تا خدمات بهتري ارائه دهند. «طاهره حميدي» افزود: دريافت مجوز از آموزش و پرورش باعث مي شود تمام مراکز پيش دبستاني با يک محتوا و عملکرد واحد انجام وظيفه کنند و اين موضوع در تربيت نوآموزان تاثير بسيار مثبتي دارد.

کارشناس مسئول مدارس و مراکز آموزش غيردولتي آموزش و پرورش استان هم گفت: ماهيت کار براي سنين 4 و 5 سال آموزشي است بچه ها در سنين زير 4 سال فقط براي نگه داري به مهدکودک ها سپرده مي شوند، دليل انعقاد اين تفاهم نامه اين است که کودکان اين رده سني با توجه به قرار گرفتن در آستانه ورود به دبستان بايد با فضاي مدرسه، زنگ تفريح، معلم و نحوه آموزش آشنا شوند.

پرونده 40 موسسه در دست بررسي

«فاطمه عميديان» افزود: در اين تفاهم نامه قيد شده است که در صورت امکان، ورودي و خروجي پيش دبستاني ها بايد از مهدکودک جدا باشد که البته اين يک کار زمان بر است و به موسس مهد فرصت داده مي شود تا 2 فضاي مجزا ايجاد کند. وي در پاسخ به اين سوال که تاکنون چند موسس مجوز دار از بهزيستي از اين قانون تبعيت کرده اند، گفت: آمار پيش دبستاني هايي که از بهزيستي مجوز دارند در دست نيست ولي بيش از 40 موسسه غيردولتي از زماني که اين قانون اعلام شده درخواست داده اند و پرونده آن ها در دست بررسي است.

وي درباره شهريه هاي پيش دبستاني افزود: شهريه ها براساس شاخص ساختمان، تجهيزات، کيفيت آموزشي و پرورشي، فوق برنامه اقتضاي محلي و نرخ تورم مشخص مي شود. وي ادامه داد: از نظر محتواي آموزشي 2 نهاد با يکديگر هماهنگ نبودند و در حال حاضر بيشتر روي فرهنگ بومي- محلي کار مي کنيم که کتاب ها با توجه به اين فرهنگ و تاييديه از وزارت آموزش و پرورش تهيه شود. به گفته وي در بخش نامه وزارت آموزش و پرورش، مشخص شد که پيش دبستاني صبقه قرآني داشته باشد يعني با رويکرد قرآني باشد که از نظر بيشتر والدين طرح خوبي است.

فضاي هر دانش آموز يک مترمربع

وي درباره ظرفيت کلاس ها نيز گفت: اين موضوع مربوط به شوراي نظارت استان است و بايد کسي که موسس پيش دبستاني است براي تبديل مجوز مساحت فضاي مورد نظر خود را به آموزش و پرورش بدهد تا بر مبناي استحکام بنا، ظرفيت مشخص شود.

وي با بيان اين که نرم فضا براي هر دانش آموز يک مترمربع است خاطرنشان کرد: پيش دبستاني هايي که در دبستان هاي دولتي فعال بودند از اين پس به بخش غيردولتي واگذار مي شوند و بايد موسس در مدارس براي تشکيل کلاس در مدرسه دولتي، اجاره پرداخت کند و حق الزحمه به مدير بدهد در نتيجه بايد از والدين شهريه گرفته شود. وي در مورد نيروي انساني مورد نياز پيش دبستاني ها هم گفت: نيروي انساني مورد نياز با صلاحيت براساس قانون کار از طريق عقد قرارداد با موسسات آموزشي- فرهنگي غيردولتي معتبر تامين مي شود و هيچ گونه تعهد استخدامي از طرف آموزش و پرورش ايجاد نمي شود.

خراسان جنوبي - مورخ پنج‌شنبه 1390/03/12
نويسنده: مودي

[ یکشنبه بیست و سوم بهمن 1390 ] [ 22:7 ] [ مربی 3 ]
جام جم آنلاين:
 
وقتي نظام آموزش از سند تحول پرده‌برداري كرد و به هزار و يك دليل كه يكي از مهمترين  
آنها كاهش افت تحصيلي است، به 6ـ3ـ3 تغيير يافت. 

وقتي كلاس ششم به ابتدايي برگشت و پيش‌دبستاني از انزوا خارج شد و بالاخره وقتي خبر رسيد كه پيش‌دبستاني از مهدكودك‌ها جدا مي‌شود تا با نگاه منسجم و جامع به آن، از حد كلاس بازي و شعر و تفريح درآيد و در معناي خاص، دوره آمادگي براي ورود به آموزش رسمي دبستان شود.

تا اينجا همه چيز خوب پيش رفت، حتي وقتي عده‌اي از مهدكودك‌داران فرياد زدند و جداسازي  مهد و پيش‌دبستاني را عامل كاهش مشتريان، خسارت مالي و شايد ورشكستگي برخي مهدكودك‌ها دانستند، آموزش و پرورش پايش را در يك كفش كرد كه دوره پيش‌دبستاني نبايد شوخي پنداشته شود، به اين منظور مهدكودكي‌هاي چهار تا شش سال را در جوار كودكان دبستاني برد و وزير اطمينان داد كه جاي هيچ نگراني نيست.

و معاونش وعده داد كه براي اين دوره برنامه داريم و بزودي مواد آموزشي جديدي را روانه كلاس‌هاي پيش‌دبستاني مي‌كنيم.

اما هنوز يك سال از تمام اين وعده‌ها نگذشته كه بي‌توجهي به كانوني‌ترين حلقه آموزش پيش‌دبستاني، يعني مربيان اين دوره منجر شده كه تمام برنامه‌ها زير سوال برود.

در دوره اي كه مربيان آن انگيزه ندارند، براي رسيدن حقوق و مزايا چشم به راهند، كمتر از ۲00 هزار تومان حقوق مي‌گيرند، بيمه كامل دريافت نمي‌كنند، از آموزش‌هاي ضمن خدمت و ارتقاي شغلي بي‌بهره‌اند، مدير و معلمان مدارس ابتدايي آنها را طفيلي مي‌دانند و بالاخره قرار نيست هيچ وقت جدي تلقي شوند، برنامه‌ريزي براي دوره پيش‌دبستاني به شوخي شبيه است، چون آن كس كه به تمام برنامه‌هاي آموزش پيش‌دبستاني لباس واقعيت مي‌پوشاند، مربي است.

معاون وزير آموزش و پرورش اين مربيان را كه خواهان تعيين تكليفند بويژه آنها كه بيش از 10 سال در اين دوره فعالند، متوقع مي‌خواند كه نبايد خود را با معلمان ابتدايي مقايسه كنند.

دوره‌اي كه آموزش و پرورش با اصرار از قيد مهدكودك‌هاي بهزيستي بيرون كشيد تا نگاه جدي‌تري به آن داشته باشد، اين روزها بيش از گذشته جدي گرفته نمي‌شود.

كتايون مصري ‌-‌‌ دبيرگروه جامعه

[ چهارشنبه دوازدهم بهمن 1390 ] [ 17:14 ] [ مربی 3 ]
۲۲بهمن 
 یه روز تو ماه بهمن خنده نشست رو لبها

چونکه اومد به میهن  امام و رهبر ما 

میون کوچه هامون  گلدون گل گذاشتیم

پَر می زدیم زشادی درد و غمی نداشتیم

بیا با هم بخونیم؛ بازم مثل همیشه 

شعار اون شهیدان؛که رو دیوار نوشته 

تا خون در رگ ماست؛خمینی رهبر ماست

تا خون در رگ ماست؛ ایران میهن ماست   

 

میهن ما

میهن ما ایران  بهشت جاویدان خوب و سبز و خرم

یادگار جم

کشور ما زیباست سر زمین گل هاست خونه ی بلبل هاست

همیشه خرم

بچه های ایران همه خوش و خندان  خیلی مهربونیم

چه خوش زبونیم

ما گلهای باغیم خوب و خوش اخلاقیم روز ها با بلبل ها

آواز می خوانیم

پیروز شد انقلاب
آی دسته دسته دسته
مرگ بر شاه ظالم
آی خنده خنده خنده
شاه فراری شده
آی غنچه غنچه غنچه
از سفر آمد امام
آی باغچه باغچه باغچه
پیروز شد انقلاب
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
قفل قفس شکسته
گفتیم دسته دسته
توی هوا پرنده
آمده وقت خنده
سینی و نقل و غنچه
وا شد دهان غنچه
خورشید روی طاقچه
گل داد باغ و باغچه
 
 
 
قنبرپور
[ سه شنبه یازدهم بهمن 1390 ] [ 13:34 ] [ مربی 3 ]
رنج‌نامه وارده يك مربي پيش‌دبستاني/ از اول تا آخر جلسه فقط تحقير كردند

مقطع پيش‌دبستاني؛ آن‎قدر مهم هست كه در كشورهاي توسعه‌يافته هم و غم اصلي مديران و تصميم‌گيران بخش آموزش و پروش را تشكيل مي‌دهد. اما در كشور ما در حالي كه اين مقطع نوپاست و براي پا گرفتن نياز به حمايت دارد، همچنان به آن، نگاه صدقه‌اي مي‌شود و مربيان اين مقطع، عمدتاً با مدارج علمي قابل توجه اما با كمترين مزايا خدمت مي‎كنند.

به گزارش رجانيوز، اين مشكلات براي مربيان پيش دبستاني در طي ماه‎هاي اخير افزايش نيز يافته و گويا آموزش و پرورش قصد دارد همان برخوردي را كه با نيروهاي شركتي خدماتي مي‌كند، با اين گروه خدوم و دلسوز نيز بنمايد.

يكي از مربيان مقطع پيش دبستاني با ارسال يادداشتي به رجانيوز به توضيح ماوقع و جلسه هفته گذشته با مسئولين آموزش و پرورش كل و آموزش و پرورش منطقه 5 پرداخته است:

به‌نام خداوندی که انسان را آفرید و هیچ تفاوتی بین آن‌ها قائل نشد مگر به‌واسطه ایمان‌شان

همایشی تحت عنوان شکوفه‌های نماز روز چهارشنبه 14/10/90 ساعت 8:30 در سالن اجتماعات امام علی علیه‌السلام جنب اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران با حضور مسئولین آموزش و پروش کل (سرکار خانم بیگی، سرکار خانم صارمی) و اعضا گروه‎شان رئیس آموزش و پرورش منطقه 5 جناب آقای زینالی و سرکار خانم حصارکی و گروه‎شان و مربیان پیش دبستانی مناطق (5 و3 و 2و 1) برگزار شد.

عنوان جلسه وضو و نماز برای سنین نوگلان پیش دبستانی بود ولی پشت پرده چیزهایی دیگری قرار داشت. از همه چیز و همه‌کس صحبت شد عنوان یا مطلب اصلی که به خاطر آن مارا در این سالن گرد هم آورده بودند هدف خفه کردن صداها بود نه چیز دیگر.

ابتدا با سخنرانی مسئول آموزش و پرورش منطقه 5 شروع شد و بعد با صحبت‌های مسئولین اداره کل استان تهران ادامه یافت و در انتها با تحقیر و توهین به مربیان پیش دبستانی به پایان رسید.

سرگرمی‌ها

در ابتدا گفته شد نوگلان پیش دبستان همچون طلا در دستان ما هستند، عنوان مربی از کلمه رب گرفته شده و کودکان آنچه را که تو می‌گویی می‌پذیرند و می‌گویند خانم معلم‌مان چنین گفته است و فقط حرف تو را قبول دارند و از این حرف‌های همیشگی.

مربیان سؤالهای بسیار کردند راجع به وضعیت کاریشان که پاسخ به سؤالات به آخر جلسه وعده داده شد.

در میان پرده‌ای با پیام سرگرم کننده‌ای تحت عنوان نمایش خلاق برنامه ای را ترتیب دادند تا و قت کشی کنند و زمان کمتری برای پرسش و پاسخ باشد.

در این فاصله به مربیان اجازه داده شد تا سؤال‌هاي خود را نوشته و به یکی از مربیان ارجاع دهند تا ایشان نیز از طرف بقیه مربیان صحبت‌هایی داشته باشد و مسئولین نیز پاسخ‌گو باشند و این‌گونه شروع شد.

میز محاکمه

محکوم: مربی جرم: خواستن حق و حقوق عادلانه قاضی: خانم بیگی و دوتن از همراهان‌شان

عنوان سؤال‌ها

1- استخدامی شدن  2- حق الزحمه مربی 3- بیمه تکمیلی

وقت: فقط سه دقیقه برای هزاران نفر

عنوان اول به دلایلی فسخ شد که اکثر مربیان پذیرفتند که البته این عنوان نیاز به توضیح بسیار دارد که در انتها خواهیم گفت.

ما ز یاران چشم یاری داشتیم/ خود غلط بود آنچه می پنداشتیم

آنها خودشان از ما خواستند که سؤالات‌مان را به یک نفر به‌عنوان نماینده بدهیم تا فقط همین یک نفر صدای آن چند هزار نفر مربی باشد و آن را به گوش قاضی محکمه برساند.

اما همین یک نفر هم در ابتدا توسط مسئولین دوره شد و هر کدام‎شان به گونه ای او را مورد بازخواست قرار داند یکی، نامه های مربیان را درخواست کرد. یکی گفت مال کدام منطقه هستید، سومی از او اسامی اخلال‌گران را می‌خواست، آن یکی گفت مسئولین‌تان شما را پر کرده‌اند تا به این جا بیایید و نظم جلسه را به‌هم بزنید.

میز محاکمه آغاز شد

در ابتدا به مجرم گفتند سه دقیقه وقت داری

نامه‌ها روی میز خانم قاضی (خانم بیگی) گذاشته شد.

در مورد سؤال اول فرمودند ما در کشورمان قانون استخدامی نداریم و همه‌ی ما پذیرفتیم هرچند که در دل‎های‎مان می‌گفتیم ایشان با ما مزاح می‌کنند زیرا که این قانون باید شامل حال همه باشد نه اینکه از ما بهتران از این قانون جدا باشند و ردیف‎شان از اداره‌ی کل بیاید.

جواب ایشان در مورد سؤال‌هاي بعدی

شاید از اینجا به بعد دردناک باشد و جگر سوز

زیرا که عناوین و نام‌های مختلفی به ما نسبت دادند

نام‌های دیگر مجرمان

1- شما غیر دولتی هستید، استخدامی ندارید

2- حق و حقوق‎تان طبق قانون وزارت کار و کارگری محسوب می‌شود

3- پیش دبستانی به مزایده گذاشته شده و با مرفه‌ترین و بهترین شرکتی که در این مزایده برنده شده است، شرکت مکتب القرآن بوده است.

4- چون نصفه روز در مدرسه هستید، بیمه شما نیمه و حقوق‎تان نیز 201 هزارتومان؛ اگر بیمه تکمیلی می‌خواهید 45 هزار تومان باید بپردازید و اگر دوست ندارید که بیمه باشید، هرچند که شرکت موظف است شما را بیمه کند ولی اشکالی ندارد، هرکس نمی‌خواهد عنوان کند و 11 هزار تومان به او تعلق می‌گیرد.

مجرم گفت: خانم بیگی شما گفتید که مربی از کلمه رب آمده است ما نیز اولین معلم کودک هستیم. با معلمین دیگر سر یک ساعت به مدرسه می‌آییم و سر یک ساعت خارج می‌شویم، در پاسخ گفته شد آموزگاران جزو نیروهای دولتی هستند شما نه.

خوب ما می‌خواهیم بدانیم اگر ما غیردولتی هستیم، پس چرا حقوق‎مان به این شکل است و طبق مدارس غیرانتفاعی نیست؟

اگر کارگر هستیم، چرا بیمه‌مان این‎گونه است؟ چرا اگر بخواهیم بیمه تکمیلی شویم 45 هزار تومان دیگر باید بپردازیم ولی اگر نخواهیم بیمه باشیم، 11 هزار تومان دریافت كنيم.

محکومین که چیز زیادی نمی‌خواستند، آنها یک حقوق خداپسندانه و یک بیمه کامل را تقاضا داشتند اما خانم قاضی گفتند (هیس، ساکت) هرکس نمی‌خواهد از فردا تشریف نیاورد، کسی شما را به این کار مجبور نکرده است. اگر مدیران‌تان سال‎های گذشته شما را بیمه کامل کرده‌اند، مجرم هستند و باید جواب‌گو باشند.

هیچ کس نیست که به خانم قاضی بگوید تا پارسال پیش دبستان هنوز به مزایده گذاشته نشده بود و زیر نظر آموزش و پرورش بود، همه مربیان شرکتی بودند و آن شرکت‌ها مراسم و عنوانی که داشتند، منصف‌تر از این شرکت مزایده‌ای که نام مکتب‌القرآن را به خود گرفته است.

خانم بیگی رو به محکومین کردند و گفتند کی این وضعیت را که به همین شکل است، برای سال آینده می‌پذیرد؟ اما وقتی پاسخ مثبتی داده نشد، رو به جمع کردند و گفتند پس من اعلام می‌کنم که طرح GCC را سال آینده در مدارس اجرا کنند ما برای اینکه اشتغال به کار کرده باشیم، پیش دبستان را نگه داشتیم و با این تفاسیر سال دیگر پیش دبستان نخواهیم داشت.

پیش دبستان به مزایده گذاشته شد و مربیان یا کارگران مازاد آموزش و پرورش...

شما بگویید

دیپلم: دویست و یک هزار تومان فوق دیپلم: 5 هزار تومان بیشتر  لیسانس: پنج هزار تومان بیشتر

و هر سال سابقه بیشتر دو هزار تومان بیشتر

و اینها صدقه سری بود که عنوان شد تا دهان مربی، کارگر و یا ... بسته شود.

و تنها خدا شاهد و ناظر بود که به اسم مکتب القرآن و همایشی تحت عنوان وضو و نماز نوگلان چه کردند، چگونه جگرها را سوزاندند و اشک‎های لرزان بر روی گونه‌ها را درآوردند، امید و نشاط را از ما گرفتند، تحقیرمان کردند و به طرز فجیع و توهین آمیز بیرون‏مان کردند؛ به چه جرمی نمی دانم.

در آخر اینکه آن ها از هر قانونی آنچه به نفع خویش بود، برای ما لقمه گرفتند و به ما خوراندند.

شاید بعد از خدا کسی باشد که صدای ما را بشنود.

به جای اینکه مسئله حل شود- صورت مسئله حذف شد؛

به جای هم‎دردی و هم‏یاری- زیاده خواهی و مزایده گذاشتن عنوان شد؛

به جای امیدواری و خدا قوت- عزت کشی و یأس جایگزین شد؛

و به جای خداحافظی و به امید دیدار- تحقیر و توهین نصیب‌مان شد،

به جای وضو و نماز نوگلان- به مزایده گذاشتن و زیر پا گذاشتن مربی خاتمه یافت؛

حال با کدام هزینه، با کدام ثروت دنیا می‌خواهند عمر از دست رفته، امیدواری، نشاط، عزت نفس و غرور از رب گرفته شده را به ما برگردانند.

اگر این وسط، کودکی آسیب ببیند، چه کسی جواب‌گو خواهد بود؟ او که تحقیر می‌کند یا من که تحقیر می‌شوم؛ البته باید بگویم مناعت طبع ما بالاست و خداوند هنوز واژه رب خویش را از ما نگرفته، برای همین است که از فردای آن‌روز با عشق بیشتری سر کلاس می‌رویم، چون هدف چیز دیگر است و آن‌کس که شاهد بر اعمال ماست، خود نیز اجر کارمان را خواهد داد و آنرا جزو صالحات و باقیات خواهد گذاشت. چشم همه ما به امید اوست و نه خلق او چون هر چه داریم، از اوست و او بی نیاز مطلق است.

شاید این جریان‌هاي امتحانی الهی باشد، برای من مربی و امتحانی سخت‌تر برای مافوق من که تحت عنوان مکتب القرآن چگونه می‌خواهد حق‌الناس را بپردازد، چون حق‌الناس تنها حقی است که از طرف خداوند مورد بخشایش قرار نمی‌گیرد و هریک از ما به‌عنوان انسان بايد نسبت به حق‌الناس احساس مسئولین کنیم و طبق فرمایش رسول اکرم صلی‌الله و علیه و آله و سلم حقوق کارگر را تا زمانی که عرقش خشک نشده، باید بپردازید.

اما در مورد ما فرق می کند چون چهار ماه از سال تحصیلی گذشته و خیلی از کارگران هنوز همان دریافتی که مافوق‎مان وعده داده، دریافت نکرده‌ایم.

و در آخر اینکه ای کاش این شرکت مزایده‌ای به جای مکتب القرآن نام دیگری داشت.

ای کاش به جای عنوان همایش وضو و نماز نوگلان عنوان دیگری در برداشت.

در آن صورت پذیرش تحقیر و توهین برای‌مان راحت‌تر بود.

به خدا توکل می‌کنیم تا فرجی شود از خودش امید می‌خواهیم تا کودکان را به سر منزل مقصود برسانیم.

از خودش مدد می‌خواهیم تا بر تمامی مشکلات‌مان غلبه کنیم و یاری‎مان کند تا محکم در جای‎مان بایستیم و به کارمان ادامه دهیم.

اجر و پاداش از آن خداست و ما فقط از او طلب می‌کنیم و مطمئن هستیم در آینده‌ای نه چندان دور جواب‌مان را خواهد داد.

منبع:رجانیوز

[ جمعه سی ام دی 1390 ] [ 11:12 ] [ مربی 3 ]
نمادهای اصلی اندام‌ها

▪ سر

معرف مرکز شخصیت، قدرت فکری و عامل اصلی کنترل فشارهای درونی است. کودکان، همیشه سرهای بزرگ ترسیم می‌کنند؛ ولی اگر سر، زیاد بزرگ باشد، نشانگر آن است که من کودک، بیش از حد طبیعی است.

▪ صورت

چون بسیار اهمیت دارد، بیشتر تنها کشیده می‌شود. کودکان پرخاشگر، جزئیات آن را به حد اغراق‌آمیزی بزرگ، ترسیم می‌کند؛ در حالی که کودکان خجالتی، جزئیات را از نظر می‌اندازند و فقط دایرهٔ صورت را ترسیم می‌کنند.

▪ دهان و دندان‌ها

ممکن است معنی نیاز به مواد خوراکی را نمایان سازد و نیز به معنی پرخاشگری است. اگر لب‌ها بسته باشند، نشان‌دهندهٔ تنش و فشار است. چانه نیز تمام قدرت مردانگی است.

▪ چشم‌ها

اجتماعی بودن کودک را نشان می‌دهد. کودکان خودستا، چشم‌ها را با حالت‌های درنده و وحشی می‌کشند. چون چشم‌ها ارزش زیبائی نیز دارند؛ بنابراین دختران چشم‌ها را خیلی بزرگ می‌کشند.

▪ دست‌ها و بازوها

در دوران اولیهٔ زندگی کودک برای شناخت محیط اطراف زیاد به‌کار می‌رود. در مرحله بعد، به‌عنوان پیشرفت ”من“ و سازگاری اجتماعی به‌کار می‌آید. کودکان ضعیف و درون‌گرا، بیشتر برای آدمک، پا نمی‌گذارند و یا او را به حالت نشسته، نقاشی می‌کنند.

▪ بالاتنه

اگر باریک و لاغر کشیده شود، مشخص کننده این است که کودک از اندام خود ناراضی است و یا از چاقی و بزرگ شدن، می‌ترسد. بالاتنهٔ لاغر، ممکن است نشان‌دهندهٔ ضعف جسمانی واقعی باشد.

● خانه

در نقاشی‌های کودکان، خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده می‌شود. به‌طور معمول، کودک خانه‌ای معمولی و پیش‌پاافتاده را ترسیم می‌کند؛ ولی با رشد کودک، ساختمان خانه نیز تکامل می‌یابد. هنگامی که پدر و مادر از هم جدا شده باشند. خانه به دو قسمت تقسیم می‌شود و بیشتر، دارای دو در ورودی است که یک قسمت از خانه نماد زندگی خانوادگی واقعی و قمست دیگر، نشانگر زندگی تحمیل‌شده بر کودک است.

● درخت

ریشه‌هائی که در زمین فرو رفته و درخت از آن غذا دریافت می‌کند، نماد فشارهای غریزی است. شاخه‌ها و برگ‌ها، بیانگر طریق ارتباطی با دنیای خارج است. ریشه، نسبت به بقیهٔ قسمت‌های درخت، اهمیت بیشتری دارد و نشانگر طبیعت عاشقانه و در عین حال، محاظفه‌کارانه کودک است، تنهٔ درخت ممکن است کوتاه یا بلند کشیده شود بچه‌ها در سنین قبل از مدرسه، تنهٔ درخت را بلند ترسیم می‌کنند؛ ولی بعد از این سن، باند بودن درخت، بیشتر نشانگر عقب‌ماندگی فکر و یا بیماری عصبی و یا آرزوی بازگشت به دنیای قبل از مدرسه است. اگر تنهٔ درخت، کوتاه کشیده شود، نشانر جاه‌طلبی و بلندپرواز بودن کودک است. 

● اتومبیل
  

در جامعه‌های امروزی، ماشین، نماد قدرت است؛ به همین دلیل در نقاشی‌های کودکان به خصوص پسران، زیاد ماشین دیده می‌شود.  وقتی یكی از اعضای خانواده كه اغلب پدر و گاهی خود كودك است، رانندگی می كنند، از دیدگاه برون فكنی اهمیت پیدا می كند. بیشتر نوجوانان به بهانه اینكه كشیدن تصویر آدم حوصله شان را سرمی برد یا سخت است، از كشیدن شكل آدم خودداری می كنند اما به اعتقاد پژوهشگران ترجیح دادن كشیدن ماشین در این دوره خود به خود نشان دهنده وابسته بودن شخص به دنیای خارج و زندگی ماشینی است. البته این مسائل بستگی به سن، فرهنگ وعوامل ذهنی و… نوجوان دارد.


● خورشید و ماه

در اغلب نقاشیهای كودكان، خورشید دیده می شود. خورشید نشانه امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به قول روانشناسان خورشید به معنی پدر است. وقتی رابطه كودك و پدر خوب است كودك خورشید را در حال درخشیدن می كشد و وقتی رابطه آن دو مطلوب نیست كودك خورشید را در پشت كوه ناپدید می كند. ترس كودك ازپدر به رنگ قرمز تند و یا سیاه در نقاشی دیده می شود. البته با یك نقاشی ما به قضاوت نمی پردازیم بلكه باید چندین نقاشی كودك را بررسی كرد. ماه نشانه نیستی است. اغلب كودكان ماه را كنار قبر و قبرستان می كشند. كودكان در نقاشی خود ماه را با مرگ معنی می بخشند.

● آسمان و زمین
آسمان به معنی الهام و پاكی است. ولی زمین به معنی ثبات و امنیت می باشد. كودكان خیلی كوچك هیچ وقت خطی برای نشان دادن زمین ترسیم نمی كنند، ولی در سن 5 یا 6 سالگی كه آغاز به درك دلایل منطقی می كنند به كشیدن زمین نیز می پردازند.

●حیوانات

اگر در نقاشی كودك شما تصاویر حیوانات دیده می شود ممكن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد كه شما با صحبت كردن با كودك پی به آن می برید. كودكی كه در روستا زندگی می كند و یا حیوانات خانگی دارد و یا عاشق حیوانات باشد و یا حتی زیاد به باغ وحش برود طبیعی است كه حیوان بكشد. پس فرهنگ و طرز زندگی كودك در خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر كودك به نوعی با حیوانات رابطه نداشته باشد و حیوان برای او در دسترس نباشد تصویر حیوان در نقاشی او اهمیت خاصی پیدا می كند. گاهی ممكن است كودك احساس گناه و تقصیری را كه تجربه كرده و جرأت نكرده آن را ابراز كند در نقاشی و در قالب حیوان نشان دهد.

مثلاً كودكی ممكن است به دلیل اینكه دیشب درجایش خرابكاری كرده و سرزنش شده احساس گناه كرده باشد و در نقاشی اش شكل حیوان خاصی را مثل مارمولك بكشد. كشیدن حیوانات درنده نشانه فشارهای درونی مخفی كودك است. مثلاً كودكی كه نسبت به برادر كوچكتر تازه به دنیا آمده اش حسادت می كند، در نقاشی ممكن است گرگ بكشد كه این نشان دهنده ترس و دلهره كودك از تازه وارد كوچولو است.دوستان خوبم، توجه داشته باشید كه درتجزیه و تحلیل نقاشی كودكان كه كاری بسیار ظریف و حساس است چون یك كار تخصصی و تجربی است شما رأی قطعی نمی دهید. كودك شما باید خودش به میل خودش موضوع نقاشی را اتنخاب كند.
شما نباید بالای سر او بنشینید و به او مداد رنگی به میل خودتان دستور بدهید. او در نقاشی كردن باید آزادی كامل داشته باشد. در پایان نقاشی از كودك بخواهید كه در مورد تصاویر كشیده شده برای شما حرف بزند. این گونه اطلاعات به شما در تجزیه و تحلیل نقاشی كودك كمك می كند. كودكان را به كشیدن تشویق كنید اما آنها را مجبور نكنید كه همین الان برای شما نقاشی بكشند.

● فاصلهٔ بین اشخاص نقاشی

اعضاء یک خانواده هماهنگ، در نقاشی کودکان همیشه دست در دست هم نشان داده می‌شوند. نزدیک شدن دو یا چندین شخصیت، نشانگر انس و الفت واقعی آنان و یا تمایل کودک به آنان است. ولی اگر کودکی فکر کند که خواهرش بیشتر از او مورد توجه پدر و مادر است، خواهرش را بین پدر و مادر خود را دورتر از آنان قرار می‌دهد.
اگر یک کودک، نسبت به برادر کوچکش، احساس حسادت کند و از اینکه برادرش جای او را در گسترهٔ عواطف پدر و مادرش بگیرد وحشت داشته باشد، ممکن است در نقاشی خود او را حذف کند یا آنکه در موضع فرزند بزرگتر قرار دهد و خود را به شکل بچهٔ کوچکتر ترمیم کند و یا بالاخره به سادگی جای او را بگیرد.
 

●جنسیت

مطالعه‌های زیادی به این نکته تأکید کرده‌اند که هنگامی‌که از کودکان درخواست می‌شود نقش یک انسان را بکشند، اول جنسیتی را می‌کشند که خود دارند.

عامل‌های شناختی و ادراکی در نقاشی‌های کودک

در نقاشی‌های کودک، تفاوت بسیار گسترده‌ای میزان تفکر منطقی و آگاهانه و رفتار ناخودآگاه همچنین بین ظاهر و باطن اشیاء و خودمحوری و مردم‌دوستی کودک، به چشم می‌خورد. در سنین زیر ۷ سال، کودک چیزی را می‌کشد که فکر می‌کند باید باشد؛ بدون توجه به اینکه در عمل، آن را ببیند

 منبع : نقاشی کودکان و مفاهیم آن، آناالیوریو فراری، ترجمه عبدالرضا صرافان، انتشارات دستان، چاپ چهارم، تهران 1371

[ چهارشنبه بیست و هشتم دی 1390 ] [ 21:31 ] [ مربی 3 ]

کودک

 

اشاره: اگر کودکان در سنین پایین با کتاب آشنا شده و از مطالعه‌ی آن لذت ببرند، به طور حتم در سنین بالا نیز این کار را ادامه داده و مطالعه‌ی کتاب، یکی از عادات همیشگی آن‌ها خواهد شد. در این میان کتاب‌های مصور، مناسبت‌ترین انتخاب برای کودکان هستند که والدین می‌توانند با تهیه کردن آن‌ها، فرزندانشان را با مطالعه آشنا سازند.

اگرچه قیمت بالای کتاب‌های مصور نسبت به کتاب‌های ساده تا حدودی والدین را از خرید این کتاب ها برای فرزندانشان منع می کند، اما والدین نباید از اهمیت کتاب‌های مصور غافل شوند، چرا كه با استفاده از قوه بینایی، قوه تخیل کودک فعال می شود.

هنگامی که فرزندان از والدینشان می خواهند تا برایشان کتاب مصور بخرند آنها در پاسخ می گویند که این کتاب مناسب سن تو نیست و تو دیگر بزرگ شده ای و می توانی خودت کتاب بخوانی.

حتی در بعضی کشورها، معلمان و کتابداران نیز کتاب‌های مصور را برای بچه های بالاتر از سن 6-5 سال مناسب نمی‌دانند. آن‌ها عقیده دارند که اگر کودکی سواد خواندن داشته باشد باید کتابی را انتخاب کند که پر از متن باشد و انتخاب کتاب مصور معنایی جز تنبلی ندارد.

برخی از والدین ناخواسته به توانایی‌های فرزندشان لگد می زنند و دوست دارند تا آنها را در جهت مطلوب خودشان هدایت کنند؛ یا این که نداشته های خود را در فرزندشان می‌بینند و دوست دارند آنچه را که مورد علاقه‌شان است فرزندشان داشته باشد

اما کارشناسان معتقدند یک کتاب اگر برای کودکی لذتبخش باشد آن کودک از والدین بارها و بارها می خواهد تا آن را برایش بخواند. یا حتی اگر این کتاب مصور باشد والدین موظفند تا تصاویر این کتاب را برای فرزندشان توضیح دهند و از او بخواهند تا به دقت به تصاویر نگاه کند و با یکدیگر درباره آن صحبت کنند.

کودک با دیدن عکس های کتاب فکر می کند. شاید آن را هرگز به زبان نیاورد و ما هرگز از آن چیزی متوجه نشویم، اما این تصویر در ذهن او نقش می بندد و قوه تخیل و ادراکش را فعال می كند.

برخی از والدین ناخواسته به توانایی‌های فرزندشان لگد می زنند و دوست دارند تا آنها را در جهت مطلوب خودشان هدایت کنند؛ یا این که نداشته های خود را در فرزندشان می‌بینند و دوست دارند آنچه را که مورد علاقه‌شان است فرزندشان داشته باشد و آنها را از 4-5 سالگی تشویق می کنند تا کتابهایی با متن های سنگین بخوانند، اما آنها باید بدانند که آیا فرزندان آنها آنچه را که می خوانند می فهمند.

کتاب های مصور، به افزایش قوه تخیل و ادراک کودک کمک می کند و بسیاری فشارها را از روی کودکان كاهش می‌دهد. بسیاری از کتاب های مصور دارای نقاط پیچیده‌اند که ما قادر به درک آنها نیستیم و باعث افزایش توانایی های خواندن و مهارت های قوه ادراک می شود و حتی گاهی بزرگترها نیز به کتاب های مصور نیاز دارند.

[ جمعه بیست و سوم دی 1390 ] [ 2:0 ] [ مربی 3 ]
 
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1390/10/01

خراسان نوشت: در حالي که مطابق ماده 6 قانون تعيين تکليف استخدامي معلمان حق‌التدريسي قرار بود 900 نفر از مربيان پيش ‌دبستاني که بيش از ده سال سابقه همکاري با آموزش و پرورش دارند با رعايت برخي شرايط قانوني، به استخدام آموزش و پرورش درآيند، اين وزارتخانه با صدور بخشنامه اي دو شرط داشتن ابلاغ تمام وقت از آموزش و پرورش و دريافت حقوق از اعتبارات دولتي را به شرايط تعيين تکليف استخدامي اضافه کرده بود که با اعتراض معلمان، اين شروط به دستور دستگاه قضايي لغو شد.

[ شنبه دهم دی 1390 ] [ 19:57 ] [ مربی 3 ]
دوره پیش دبستانی به دوره دو ساله ای اطلاق می شود که کودکان گروه سنی ۴تا۶ سال را تحت پوشش برنامه های تربیتی قرار می دهد.

تبصره:در صورت عدم تامین امکانات مورد نیاز اجرای دوره مذکور به صورت یک ساله بلامانع است.

با توجه به برسی های به عمل آمده و مصاحبه حضوری با تعدادی از مربیان مراکز پیش دبستانی مشکلات و تنگناهای موجود این دوره به شرح ذیل اعلام می گردد.

۱-بکارگیری مربیان فاقد مهارت کافی جهت حل مشکل مربیان در بعد انتقال و بعضا ناراحتی از محیط کار قبلی

۲-بکارگیری مربیان بی حوصله با سابقه خدمت بالا

۳-به کارگیری مربیان بی علاقه به کودکان

۴-عدم برگزاری کلاس های ضمن خدمت آموزشی برای مربیان

۵-عدم توجه کافی به شان و منزلت اجتماعی مربیان

۶-عدم برقرای ۵٪ سختی شرایط کار مربیان در احکام حقوقی آنان

۷-عدم برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی

۸-دریافت شهریه از اقشار کم درآمد جامعه و کاهش پوشش تحصیلی متعاقب آن

۹-وجود کلاس های پر جمعیت بالای نرم(۲۰نفر)

۱۰-عدم وجود وسایل لازم متناسب با فعالیت های نوآموزان

۱۱-عدم امکان بازدید نو آموزان از مراکز تفریحی آموزشی

۱۲-عدم اولویت بندی هزینه کرد شهریه های دریافتی

۱۳-عدم برخورداری از وسیله مناسب ایاب و ذهاب نوآموزان جهت برگزاری اردو و گردش علمی

۱۴-عدم امنیت شغلی مربیان قراردادی

۱۵-عدم وجود وسایل کمک آموزشی مناسب

۱۶-عدم آگاهی مربیان و بعضا مدیران از نحوه استفاده از وسایل کمک آموزشی

۱۷-عدم استفاده مربیان از کلاس های آموزشی ـ توجیهی هنگام ورود به دوره ی پیش دبستانی

۱۸-عدم جذب مربیان متخصص در رشته تحصیلی

۱۹-همزمانی سازماندهی مربیان پیش دبستانی و آموزگاران ابتدایی

۲۰-عدم آگاهی مربیان مدارس ابتدایی از اهمیت و توجه به دوره پیش دبستانی و کلاسهای ضمیمه آمادگی

۲۱-صرف قسمت عمده شهریه دریافتی از نوآموزان در بخش آموزش ابتدایی

در خاتمه با توجه به اهمیت و نقش بسزای دوره پیش دبستانی و نیز تاکید معاونت آموزش و پرورش عمومی وزارت متبوع بر گسترش کیفی و کمی این دوره و نیز با عنایت ویژه به تنگناها و مشکلات موجود و سعی وتلاش در جهت رفع آن از اعضای محترم کمیته برنامه ریزی و نظارت بر دوره پیش دبستانی شهرستان و مناطق خواهشمندیم جهت دستیابی به وضعیت مطلوب راهکارهای مناسب ارایه فرمایند.

قنبرپور

[ جمعه هشتم مهر 1390 ] [ 20:52 ] [ مربی 3 ]
ستاره دریایی

مردی صبحگاهان کنار ساحل دریا قدم می زد.متوجه شد یک نفر دائم خم می شود و چیزی را بر میدارد و به طرف دریا پرت می کند.جلو رفت و از او پرسید:چه می کنی؟او گفت:ستاره های دریایی را نجات می دهم. دیشب که مد شده و آب دریا بالا آمده است تعداد زیادی از ستاره ها به ساحل پرتاب شده اند.اگر این زبان بسته ها به دریا بر نگردند از بین خواهند رفت. مرد گفت: این ساحل به این طویلی این همه ستاره دریایی مگر  کار تو چه تفاوتی می کند؟ این کار تو چه ارزشی دارد؟مگر چند ستاره را می توانی نجات دهی؟ آن مرد در حالی که کارش را ادامه می داد خم شد و بازوی یک ستاره را گرفت و به طرف دریا پرتاب کرد و گفت: برای این یکی تفاوت کرد این یکی زنده ماند این یکی نجات یافت.

نکته:

سال ها قبل ایمانوئل کانت یکی از مربیان بزرگ تعلیم و تربیت گفته است:(از بین ابداعات بشر دو کار بسیار سخت است یکی حکومت داری و دیگری تعلیم و تربیت)تربیت از کار های بسیار سخت و مشکل است.تربیت کار ظریفی است که دستورالعمل و نسخه خاصی ندارد وبه موقعیت سیال بین اولیاء و فرزندان بستگی دارد. هیچکس نمی تواند ادعا کند که تمام راهکار های تربیتی را در پرورش فرزندانش استفاده کرده است. شنیده ایم که یکی از بزرگان تعلیم و تربیت گفته است من تا ازدواج نکرده بودم در فکرم شش ایده بزرگ و ناب داشتم تا وقتی بچه هایم به دنیا می آیند در مورد آنان به کار گیرم و آنان را درست تربیت کنم ولی الان دارای شش فرزند هستم و واقعا هیچ نظریه ای در مورد تربیت آنان ندارم. فرزندان ما قطعات یک ماشین نیستند که همه را با یک روش با یک متد با یک نسخه از قبل تعیین شده تربیت کنیم. تربیت یک موقعیت سیال متفاوت رنگارنگ و لحظه به لحطه بین والدین و فرزندان است.

قنبرپور

 

[ جمعه هجدهم شهریور 1390 ] [ 20:14 ] [ مربی 3 ]

امروزه روانشناسان و متخصصان علوم تربیتی معتقدند که شخصیت اصلی انسان در 5 سال اول زندگی شکل می گیرد و در این سنین ،کودک باید تحت تعلیم و تربیتی عمیق و همه جانبه قرار گیرد تا به رشد کامل جسمی ،روحی و عاطفی دست یابد . در این میان ، مراکز پیش دبستانی می توانند با ایجاد امکانات آموزشی ، پرورشی ، اجتماعی و رفاهی شرایط لازم را برای رشد همه جانبه ی کودکان فراهم سازند . این مراکز اولین محیط اجتماعی و در واقع پلی بین خانه و اجتماع بزرگی است که کودک به آن تعلق دارد.
در این مراکز آگاهی های اجتماعی کودک رشد یافته و با استفاده از روشهای غیرمستقیم آموزشی ، فرصتی برای یادگیری وسیعتر ، غنی تر و همه جانبه تر پیدا می کند . این نوع آموزش با روحیه جست و جو گر فعال و کنجکاو کودک سازگار تر است و او را به یاد کیری و اکتشاف برمی انگیزد. بنابر این در کنار خانواده ها و هم پای تربیت آنها لازم است که مراکز آموزشی پیش از دبستان در زمینه ی تکامل همه جانبه ی کودک نقش داشته باشند .
اهمیت این مراکز زمانی آشکارتر می شود که بدانیم در بسیاری از مواقع خانواده ها وظیفه ی خود را به دلیل آشنا نبودن با مسائل تربیتی ،مشکلات اقتصادی ،دور بودن والدین از محیط خانه به علت کار و تأمین زندگی ، از هم گسیختگی خانوادگی و موارد بی شمار دیگر بخوبی ایفا نمی کنند . اینجاست که مراکز پیش دبستانی باید کمبود های آموزشی ، تربیتی ، جسمی وعاطفی کودکان را جبران نمایند.
اطلاع از ناتوانی ها ، توانایی ها و قابلیت های کودکان در سنین پیش از دبستان به طور چشمگیری در موقعیت های بعدی و پیشگیری از اختلالات مؤثر است .از همین رو ، در این دوران یکی از مهمترین خدماتی که مربی می تواند انجام دهد تشخیص کودکان تحت مراقبت خود ، از نظر رفتار های فیزیکی و ذهنی است . رفتار کودک در محیط خانواده از نظر والدین ممکن است طبیعی به نظر آید چرا که آنها نمی توانند کودک خود را با کودکان هم سن او بسنجند در حالی که یک مربی در زمان طولانی و در موقعیت های بسیار طبیعی کودکان را مشاهده می کند و چنانچه تفاوتی جدی و زیر بنایی در کودک وجود داشته باشد می تواند این اختلالات را در بسیاری از زمینه ها پیش از اینکه جدی تر شوند تشخیص دهد و زمینه را برای کمکهای لازم متخصصان به نحو معتبر فراهم آورد . زمانی می توان به اهمیت این مسئله پی برد که بدانیم هر چه ناتوانی های کودکان زودتر شناخته شود زودتر تصحیح می شود و حتی تشکیل الگوهای و عادتهای نامطلوب و واکنش های عاطفی کاهش می یابد .

قنبرپور

[ جمعه هجدهم شهریور 1390 ] [ 2:10 ] [ مربی 3 ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

امکانات وب




همت نیوز

Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
  • شهید
  • چاقو
  • هم هوا