پیش دبستانی در آرزوی امنیت شغلی
بیان مشکلات کاری ... بی مهری مسئولان و ...
قالب وبلاگ
همکاران خوب پیش دبستانی

سلام و خدا قوت

 

خبری که می خواهم شما را از آن مطلع کنم ُ نمی دانم به اختصاص به منطقه یا استان ما دارد

و یا استان های دیگر را هم شامل می شود؟؟

هرچند که شنیده ام قانون آن از طرف دولت ابلاغ شده !!

به هر حال اگر راه چاره ای به نظرتان رسید لطفا" مرا هم در جریان بگذارید.

 

بنا بر خبری که ۵ روز پیش اعلام شد ُ آموزش و پرورش مجوز جذب نیرو برای پایه ششم را از بین

نیروهای خدمتگزار مدارس !! که مدرک دانشگاهی داشته باشند ُ دارد.

بر همین اساس تعدادی از خدمتگزاران شاغل در مدارس منطقه میمه که اکثرا" از  ابتدا مدرک سیکل

داشته و با استفاده از تسهیلات به طور آزاد موفق به اخذ دیپلم شده و سپس در دانشگاه آزاد میمه یا

پیام نور وزوان ُ مدرک کاردانی یا کارشناسی گرفته اندُ به اداره فراخوانده شده اند و با پرکردن فرم

استخدامی ُ در انتظار شروع دوره ضمن خدمت آموزشی برای شروع به کار در پایه ششم ابتدایی

از سال آینده هستند!!!

 

پایه ششمی که امسال به عنوان تجربه ای نو و با هزاران وسواس و نگرانی اولیا و بچه ها ُ به

یک کابوس برای خانواده ها تبدیل شده است .

حال با این معلمین جدید با تجربه در پایه ششم ُ چه باید کرد ؟؟!!

 

چه کسی جوابگوست ؟؟!!

 

همکاران گرامی ُ ما در منطقه خودمان یک نامه تنظیم کردیم مبنی بر این که بنا به نیاز آموزش و پرورش

در جذب نیروی آموزشی ُ ما مربیان را در اولویت قرار دهند چون هم مدرک دانشگاهی و هم تجربه

بالای ۶ سال داریم ...

 

نمی دانم این قانون از کجا و از سوی چه وجدان غیر بیداری !! صادر شده

ولی امیدوارم ُ روزی برسد که دیگر شاهد این چنین ظلم هایی نباشیم .

ان شاا...

 

[ دوشنبه پانزدهم اسفند 1390 ] [ 12:59 ] [ مربی ] [ ]
 
در این روزهای سرد زمستان سلامی گرم عرض می کنیم خدمت فرد یا افرادی که " با احساس تعهد
 
نسبت به بندگان خدا " این نامه را می خوانند و ان شاالله تمام سعی و تلاش خود را برای رفع گرفتاری
 
مردم به کار می برند.
 
برادر یا خواهری که این نامه را قرائت می فرمایید اگر از دستتان برمی آید برای حل مشکل ما مربیان 
 
پیش دبستانی به دیگران اطلاع رسانی کنید. شرایط ما را که در پست های قبلی به تفصیل
 
شرح داده ایم ُ برای دیگران بازگو بفرمایید.
 
شاید فرجی شود و مصوبه اخير هيات دولت براي الزام دستگاه‌ها به عقد قرارداد مستقيم با
 
كاركنان شركتي شامل حال مربيان پيش‌دبستاني هم بشود..
 
به راستی چه کسی پاسخگوست که چرا هنوز برای قشر ایثارگر مربیان پیش دبستان هیچ فکری نشده
 
و حتی یک جواب خشک و خالی به نامه های ما داده نمی شود .
 
نامه هایی که با هزار امید به تغییر وضعیت نابسامان فعلی ُ به دفتر رهبری ُ مجلسُ ریاست جمهوری
 ُ
دادگستری ُ سازمان تامین اجتماعی و ... نوشته ایم ولی دریغ از ...
 
آیا توقع بیجایی داریم که انتظار دریافت حداقل یک جواب مختصر را داشته باشیم .
 
حداقل بدانیم نامه مان را خوانده اید و در جریان درد و دلمان قرار گرفته اید!!
 
 
کاش امام زمان (عج) زودتر ظهور می کردند تا خودشان دستی به عدالت بلند کنند .
 
 
آخر چند بار یا به چه شکل صدای دادخواهی مان را به گوش شما برسانیم؟ می گویید بودجه نداریم تا
 
نیروها را رسمی کنیم ، حداقل نگذارید شرکت های بی انصاف طرف مناقصه آموزش و پرورش، بدون هیچ
 
زحمتی و با بی وجدانی!!! مبلغ زیادی از چک قرارداد ما  را به عنوان حق ...!!!!
 
یا حق شرکت ُمالیات یا هر عنوان دیگر به حساب خود واریز کنند. یا اینکه ما را نیمه وقت !! بیمه کنند و
 
هرسال فقط چهار ماه  بیمه باشیم!!! آخر مگر ظلم شاخ و دم دارد؟؟
 
این همه درد نیست ُ وضعیت نیروهای شرکتی پیش دبستانی در استان های کشور با هم متفاوت
 
است!! حتی ما با داشتن شرایط یکسان ُ حقوق یکسان نداریم !!!
 
ما هم مانند همکاران ابتدایی ، صبح تا ظهر در مدرسه هستیم آنوقت می گویند شما نیمه وقت هستید
 
و مبلغ نصف پایه حقوق تامین اجتماعی یعنی حدود 1۵۰ هزار تومان برای ما در نظر می گیرند . بعد با
 
افزودن حق مسکن و خواربار ُ حق سنوات ُ بن غیر نقدی و ... آن را به حدود ۱۹۰ هزار تومان ارتقا
 
می دهند !!!!
 
شما خواننده این متن بگویید
 
آیا اگر من بخواهم با این حقوق ُ (۱۹۲ هزارتومان) کمک خرج زندگی باشم می توانم ؟؟!!
 
چه رسد به برخی از همکاران
 
که با این حقوق ُ بخش عمده ای از زندگی را می چرخانند!!! چگونه ؟؟!!
 
یک نیروی لیسانس در یک اداره غیر از سازمان آموزش و پرورش چقدر دریافتی دارد ؟؟
 
ما چقدر ؟؟
 
امیدی جز خدا و رحمت او برایمان باقی نمانده است 
 
آقای رئیس جمهور
 
اگر می توانید راهی پیش پایمان بگذارید. لطفا" به داد من و همکارانم برسید.
 
ما با امید در این راه قدم گذاشتیم. نگذارید امیدمان ناامید شود.
[ جمعه چهاردهم بهمن 1390 ] [ 16:56 ] [ مربی ] [ ]
سلام

 

امروز همکارم گفتن : قراره تا ۱۶ بهمن ماه ُ همه سازمان ها از جمله آموزش و پرورش

تمام کارکنان شرکتی خود را قرار دادی کنند .

آیا واقعیت دارد ؟؟ نمی دانیم ولی امیدواریم ...

این بار قصه ما راست باشد

[ یکشنبه نهم بهمن 1390 ] [ 13:5 ] [ مربی ] [ ]
با سلام و عرض تبریک به مناسبت

حلول ماه ربیع الاول خدمت همکاران خوبم

 

 

بازی شماره ۱۶ از مجموعه بازی های ورزشی کودکان

این کتاب از انتشارات موسسه پژوهشی کودکان "دنیا" است .

 

مسابقه " دو روی خط " شامل :

- مسابقه منظم / مسابقه دو متقابل /مسابقه دو با امتیاز

 

مسابقه منظم : دو یا شش کودک در مسافتی به طول ده یا بیست متر می دوند.

مسابقه دو متقابل : مربی ُ نقطه ای را برای خط پایان مشخص می کند و دو کودک ُ از

جهت های مختلف به سوی خط پایان می دوند.

دو با امتیاز : مربی ُ مسافتی را مشخص می کند . کودک باید در مدت ۵ ثانیه آن مسافت

را با دویدن طی کند. مربی هر مقدار از مسافت را که کودک طی کرده ُ علامت می گذارد.

نکته : مربی می تواند مدت زمان ۵ ثانیه را با سوت زدن اعلام کند.

[ چهارشنبه پنجم بهمن 1390 ] [ 13:3 ] [ مربی ] [ ]
سلام

 

چند روز پیش مطلبی را در وبلاگ یک دوست خواندم مبنی بر این که :

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

ظلم است که معلم را به شمع تشبیه کنیم

زیرا شمع را می سازند تا بسوزد

ولی معلم می سوزد تا بسازد

 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

و حال ما مربیان پیش دبستانی می سوزیم که چرا

ما را معلم به حساب نمی آورند ؟؟!!

 

به خدا قسم ، ما هم معلم هستیم ، آموزش می دهیم

صبر جمیل داریم ، مهر مادری به خرج می دهیم

و با عشق کار می کنیم


 هرچند رسمـی نیستیم (جدا" چقدر مهم است رسمی بودن !!)

 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

به امید روزی که لطف خدای مهربان شامل حال ما شود

و مسوولان محترم نگاهی از سر مهر به ما داشته باشند

و ما هم به حق و حقوق واقعی خود دست پیدا کنیم ...

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

به امید آن روز ...

 

[ سه شنبه بیست و هفتم دی 1390 ] [ 20:47 ] [ مربی ] [ ]
سلام

 

جشنواره تولید محتوای الکترونیکی برای کودکان پیش دبستانی در استان اصفهان

در حال برگزاری است .

از مربیان خواسته شده است تا با تولید یک نرم افزار آموزشی یا سرگرمی برای کودکان

در این جشنواره شرکت داشته باشند .

مهلت شرکت در جشنواره تا پایان دی ماه می باشد.

***************

حال یک پرسش مطرح است و آن این که :

باتوجه به چنین درخواست هایی از مربیان که نشانگر توانمند بودن این افراد

در زمینه های گوناگون علمی - فرهنگی است ُ چرا برای امنیت و رفاه شغلی

و بیمه و حقوقمان فکری نمی شود !!

گاهی به نظر می رسد پیش دبستانی فقط به حال مسوولان سود و منفعت دارد .

نه مربیان از این قضیه منتفع می شوند نه اولیا و نه در بیشتر مدارس ... " کودکان "

 

[ پنجشنبه بیست و دوم دی 1390 ] [ 10:7 ] [ مربی ] [ ]

یک روز فردی در مورد مساله ای به دوستش  مراجعه کرد و گفت :

مي توانم با شما مشورت كنم؟"

 

دوستش گفت: "اگه بتونم كمکي كنم در خدمتم."

 

آن فرد گفت : من يك دوستی دارم كه نمي توانم او را ببينم و

بهش دسترسی ندارم. چه كاری برايش مي توانم انجام بدهم؟"

 

دوستش بعد از كمي فكر گفت:

"اگر هيچ كاري نمي تواني برايش انجام بدهی، حداقل برای سلامتي و

حل مشكلاتش دعا كن."

 

آن فرد گفت : "دوستم امام زمانه، از شما تشکر می کنم که با فطرتتون

پاسخ منو دادین. حتما در دعا برای  ایشان خواهم کوشید.

 

به این امید که خدا فرجشان رو زودتر برسونه که او دعاها را می شنود."

انه سمیع الدعاء

 اللهم عجل لوليك الفرج

 

[ شنبه دهم دی 1390 ] [ 19:7 ] [ مربی ] [ ]
سلام

 

وبلاگ مربیان منطقه میمه ( استان اصفهان) با عنوان

" پیش دبستانی منطقه میمه " و به آدرس

www.pishazdabestan.blogfa.com ایجاد شد.

 

لطفا" سر بزنید و با ارائه نظرات سازنده خود ؛ خوشحالمان نمایید.

 

مسابقه هم داریم  

[ چهارشنبه هفتم دی 1390 ] [ 17:4 ] [ مربی ] [ ]

یاد من باشد که ...

راهنمای برقراری ارتباط با کودکان ( قسمت سوم )

 

1- ارتباط ، آینه ای است برای دیدن همدیگر

 2- ارتباط موثر ، ارتباطی است که به نفع همگان باشد نه یک سویه !

 3- تاثیرات پیام هایم را می توانم از طریق واکنش (بازخورد) دانش آموزان ، تشخیص دهم.

 4- بازخورد ( فیدبک ) یعنی امکانی برای مدیریت رفتارها و افکارم.

 5- زبان کلامی را می توان کنترل کرد ولی کنترل زبان بدن دشوار است.

 6- باید بیشتر مراقب تاثیرات ارتباط غیر کلامی باشیم.

 7- اگر روزی سرحال و شاداب نباشم ، دست کم سعی می کنم این روحیه را به کلاس منتقل

نکنم .

 8- اگر دانش آموزان به رفتار یا روحیه ی من ایراد گرفتند ، آن را به عنوان نشانه ای برای

واقعیتی احتمالی ، تلقی کنم.

9- واکنش متقابل من به بازخوردها ؛ با پذیرش ، بردباری و مدارا همراه باشد و از بروز

بازخوردهای واقعی ممانعت نکنم .

10- در جریان ارتباط ؛ همان گونه که از دانش آموزان ، بازخورد دریافت می کنم ، به پیام های

آنان نیز ، بازخورد مناسب بدهم.

 

 

نویسنده : ابراهیم اصلانی

این مطلب در رشد آموزش ابتدایی 3 " آذرماه 1390 "  به چاپ رسیده است.

و ما بخشی از آن را در این پست ، آورده ایم.

لطفا" برای مطالعه کامل تر این مطلب ، به منبع مذکور مراجعه فرمایید.

 

 

گردآوری: افرا جعفری

[ پنجشنبه بیست و چهارم آذر 1390 ] [ 9:2 ] [ مربی ] [ ]
سلام 

 

محرم آمد و پرچم سرخ شهادت برافراشته می شود 

شور و شعور و نجابت دوباره معنا می شود.

وفا و یک رنگی ، باز رنگ می گیرد 

دلسوختگان ابا عبدا... و یاران دلیرش به خروش می آیند.

خون سرخ شهید ، دوباره می جوشد  

و ما التماس دعا داریم از همه دوستان

عزاداری هایتان قبول درگاه الهی ان شاا...  

 

پیوست : ما بعد از دو ماه و ۶ روز ، هنوز حقوق نگرفته ایم !!!

[ یکشنبه ششم آذر 1390 ] [ 20:59 ] [ مربی ] [ ]

عید ولایت بر عموم مسلمین مبارک باد

[ سه شنبه بیست و چهارم آبان 1390 ] [ 15:4 ] [ مربی ] [ ]
سلام دوستان

 

امروز عید قربان است .

این عید سعید را خدمت تمامی شما شادباش و تهنیت عرض می کنم.

 

در ضمن به اطلاع همکاران فهیم و دلسوز پیش دبستانی می رسانم که :

 

دیروز بالاخره چشم ما به دیدار فرم قرارداد

"شرکتی " 

امسالمان روشن شد!!

 

نمی دانستیم بخندیم  یا گریه کنیم !!

 

مثل هر سال یک فرم خالی به ما داده شد که مشخصات خودمان را در آن وارد کنیم و بعد ...

مواردی مثل میزان بیمه و حقوق و حق اولاد و مسکن و ... را خودشان در آن بنویسند .

 

با توجه به این که چند روزی برای تحویل فرم ها و ارسال آن به شرکت ُ زمان لازم است ...

 

امیدواریم حقوق مهر و آبان را ( که احتمالا" روی هم ۴۰۰ هزار !!! تومان خواهد بود )

در پایان آبان ماه دریافت کنیم .

 

و البته ُ از الان برای هزینه کردن آن ُ هزاران نقشه داریم

 

و نتیجه این که :

امسال هم امنیت شغلی مان محقق نشد !!

 

[ دوشنبه شانزدهم آبان 1390 ] [ 23:35 ] [ مربی ] [ ]

 

 

روز جهانی کودک گرامی باد

 

کودکان  و نوجوانان  از محرومترین  و بی حقوق ترین بخش های جامعه هستند در جای جای دنیای امروزُ  کودکان قربانیان بی دفاع در برابر فقر ، جنگ، آوارگــــی و بی خانمانی هستند .

کودکان به حمایت ما نیاز دارند وهر گونه تغییر و تحول به نفع کودکان در جامعـــه ُ

به اقدامات ما در مقیاس جامعه بستگی دارد . تامین زندگی و رعایت حقوق کودکان باید در اولویت همه برنامه های خرد و کلان جامعه قرار گیرد.

هرگونه قوانین و مقرراتی که مستقیم یا غیرمستقیم زندگی کودکان را با سختی و رنج مواجه می کند باید فورا تغییر و اجرای آن متوقف شود.

خواست ما خواست همه ی انسانهای آزاده و بشر دوست است .

بهره مند شدن همه ی  کودکان از تمامی حقوق انسانی و در خور,  فارغ از جنسیت شان , نژاد شان , زبانشان و هر آنچه که دیوارهای جدایی بین انسانها می کشد .  

خواست ما  تامین فوری امنیت , مسکن و رفاه برای همه ی کودکان است . خواست ما آموزش و پرورش رایگان , بهداشت رایگان برای همه ی کودکان است .

خواست ما برچیدن ابزار خشونت و بهره کشی از کودکان است .

دفاع از حرمت انسانی کودکان ،دفاع از حقوق کودک ، تامین زندگی شایسته برای کودکان و رفع رنج و مشقت از زندگی کودکان در گرو تلاش همه ماست .

کودکان این جامعه کودکان ما هستند. نباید از کنار درد و رنج آنها بگذریم .

باید برای زندگی کودکانه آنها احترام قائل شویم .

 

و فرصت کودکانه زیستن را از آنها نگیریم .

 

پس بیاید باهم کوشش کنیم که شرایط بهتری برای کودکان فراهم نماییم .

 

افرا جعفری

[ شنبه شانزدهم مهر 1390 ] [ 21:20 ] [ مربی ] [ ]

با سلام

داستانی که در ادامه خواهید خواند

در جشنواره الگوی تدریس امسال در سطح منطقه میمه برگزیده شد.

افرا جعفری

 

داستان پسر خوب

 

بچه ها شروع هرکار با نام خدا

یکی بود یکی نبود . غیر از خدای مهربون هیچ کس نبود.

در همین نزدیکی ، دهی بود آباد و قشنگ . کنار چشمه ده سه تا خانم خانه دار مشغول پر

کردن کوزه هاشون بودند.

پیرمردی هم کنار چشمه کمی دورتر از اون ها نشسته بود .

خانم ها با هم صحبت می کردند. یکی از خانم ها می گفت : پسر من خیلی پسر خوبیه . او

هم قویه و هم زرنگ . هیچ کدوم از بچه های آبادی زورشون به او نمی رسه .

خانم دوم گفت : پسر من هم خیلی خوبه هم خیلی خوش آواز. هیچ کس نمی تونه به خوبی

او آواز بخونه .

خانم سوم ساکت بود و فقط گوش می کرد. دو تا خانم دیگه از او پرسیدن:

تو چرا از پسرت حرف نمی زنی ؟ پسر تو چه کار خوبی بلده ؟

خانم سوم گفت : پسر من نه خیلی پر زوره و نه خوش آواز . اما به نظر من ، او هم پسر

خیلی خوبیه .

خانم ها کوزه هاشون رو پر از آب کردن و راه افتادن. پیرمرد هم دنبال آن ها راه افتاد.

خانم ها بعد از چند قدم که راه رفتند ایستادن تا کوزه هاشون رو زمین بگذارن و

نفسی تازه کنند.

هنوز تا خانه ها خیلی راه مونده بود که خانم ها دیدند سه پسر از روبه رو

به طرف اون ها میان.

پسر اول جست و خیز کنان آمد و از کنار خانم ها گذشت .

مادرش به او نگاه کرد و معلوم بود از داشتن چنین پسری خیلی خوشحاله .

پسر دوم همین طور که آواز می خوند به دنبال پسر اول می دوید.

مادر او هم با خوشحالی به آواز پسرش گوش داد و خندید.

اما پسر سوم به طرف مادرش اومد.

به همه خانم ها و به پیرمرد سلام کرد و بعد کوزه مادرش را از او گرفت و

به طرف خانه به راه افتاد.

پیرمرد به پسرها و مادرها نگاه کرد و با خود گفت :

من فقط یک پسر خوب می بینم .

پیرمرد به خانم ها گفت :

به فرزندانتان نیکی به پدر و مادر رو یاد بدهید.

چون خدا در قرآن گفته :

***  و بالوالدین احسانا"  ***

یعنی : به پدر و مادر خود نیکی کنید .

[ چهارشنبه سی ام شهریور 1390 ] [ 12:21 ] [ مربی ] [ ]
سلام به تمام همکاران فرهنگی

سلام به تمام همکاران دلسوز و فهیم پیش دبستانی

 

سلام و شادباش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

 

و با آرزوی این که امسال ُ مسوولان محترم آموزش و پرورش به وعده های

خود مبنی بر بهبود وضعیت کاری و تثبت شغلی مربیان پیش دبستانی

عمل نمایند.

 

( طبق گفته رسانه ها ُ امسال قرار است مربیان

 

به طور مستقیم با اداره آموزش و پرورش ُ قرارداد ببندند

 

و عنوان شرکتی به قراردادی تغییر یابد)

 

یادش به خیر ...

بوی ماه مهر ... ماه مهربان

بوی بازی های راه مدرســـــــــــــه

 

 

[ دوشنبه بیست و هشتم شهریور 1390 ] [ 21:26 ] [ مربی ] [ ]

به نام خداوند خالق مهربانی

 

 

گزارشی مختصر از برگزاری دوره آموزشی ضمن خدمت

 مربیان پیش دبستانی بخش میمه

در مرکز تربیت معلم زینب کبری (س) اصفهان

 

سلام بر آن هایی که با عشق ،

در جهت تعلیم و پرورش روح و جسم پاک کودکان ، گام برمی دارند .

 

** طبق برنامه ریزی صورت گرفته از طرف سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان

و در جهت ارتقای دانش علمی مربیان ، کلاس های آموزشی با موضوعات گوناگون

یک شنبه و دوشنبه هفته جاری در مکان مرکز تربیت معلم  ، برگزار شد.

 

** با حذف آموزش نشانه ها در پیش دبستانی و همین طور غیر الزامی بودن حفظ سوره 

های قرآن ُ در سال تحصیلی جدید ُ شکل جدیدی از آموزش  را تجربه خواهیم کرد !!

 

** بازی ، قرآن ، واحد کار و روانشناسی  از جمله  مباحثی بود که از سوی اساتید به مربیان

آموزش داده شد.

 

** برخی کلاس ها مانند کلاس بازی و قرآن ، بسیار ارزنده و مطالب ذکرشده درآن ها اکثرا" به

روز و قابل استفاده بود. کلاس آموزشی واحد کار هم در حد مطلوب بود.

 

** در این دوره بر این نکته تاکید شد که رویکرد آموزش پیش دبستانی از این پس

رویکرد فطرت گرا بوده و هدف از آن هم ُ انس کودکان با قرآن است .

 

** طبق گفته مسئولان ، گواهی حضور در دوره  به مربیان حاضر اعطا خواهد شد.

 

** لازم است از تهیه و تدارکی که مسئولان برای برگزاری مطلوب دوره دیده بودند و همچنین

امکان اقامت یک روزه مربیانی که از راه دور در این دوره شرکت کرده بودند ، تشکر کرده و

امیدوار باشیم  این اقدامات مفید و ارزشمند ، ادامه دار باشد.

 

افرا جعفری

[ سه شنبه بیست و دوم شهریور 1390 ] [ 17:8 ] [ مربی ] [ ]

سلام

 

تعريف خلاقيت

 

بيان تعريفي جامع از خلاقيت كار سختي است و صاحبنظران تعاريف مختلفي ارائه كرده اند

شايد ساده ترين تعريفي كه بتوان از خلاقيت داشت عبارت است از :

 

" خلاقيت یعنی ُ فردي فكري نو و متفاوت ارائه دهد ."

 


"استيفن رابينز " خلاقيت را به معناي توانايي تركيب انديشه ها و نظرات در يك روش منحصر

به فرد  با ايجاد پيوستگي بين آنان بيان مي كند .


" گيلفورد " دانشمند آمريكايي خلاقيت را با تفكر واگرا ( دست يافتن به رهيافت هاي جديد

براي مسائل ) در مقابل تفكر همگرا ( دست يافتن به پاسخ ) مترادف دانسته است. 

 

افرادي كه تفكر واگرا دارند در فكر و عمل خود با ديگران تفاوت دارند و از عرف و عادت دور

شده و روش هاي خلاق و جديد را به كار مي برند .

 

برعكس كساني كه از اين خصوصيت برخوردار نيستند تفكر همگرا دارند و در فكر و عمل خود

از عرف و عادت پيروي مي كنند .



 

ويژگي هاي فرد خلاق

 


مهم ترين ويژگيهاي يك افراد خلاق به شرح زير است :

 


- انگيزه بالايي براي پيشرفت دارند

-  آنها كنجكاو و جستجوگرند

- در انجام كارها داراي پشتكار و انضباط هستند

- انگيزه فراواني براي كسب دانسته ها و تجربيات جديد دارند

- شوق فراوان براي زندگي كردن دارند

- زيباپسند بوده و علاقمند به آثار هنري هستند

- مي توانند بر روي ديگران بسيار تاثير گذار باشند

- داراي قوه تخيل (فعال ) بالايي هستند

- ميل به استقلال دارند و از اينكه همرنگ جامعه باشند مي پرهيزند و در مواردي كه

دستورهايي بر خلاف ميل و يا اعتقادات خود دريافت كنند به سرپيچي از آنها

تمايل نشان مي دهند .

- در زندگي كمتر جزيي نگر هستند

- پيچيدگي در امور را بر سادگي ترجيح مي دهند

- روحيه اي طنزگونه دارند و از شوخ طبعي برخوردارند

- تمايل به انجام كارهايي دارند كه با ريسك توام است

- افراد خلاق كارها را به خاطر لذت و رضايت بخشي انجام مي دهند و كمتر تحت تاثير عوامل

بيروني نظير  شهرت ، پول و يا تاييد ديگران كار مي كنند.

- گرايش به سادگي و ايجاد نظم دارند

- در انجام تصميم گيرها انعطاف پذيرند

- مسائل پيچيده را به مسائل ساده ترجيح مي دهند

- آنها تمايل دارند كه احساسات و هيجانات خود را صريح بيان كنند.

 افراد خلاق از هوشي بالاتر از حد متوسط برخوردارند

- به موضوعاتي توجه مي كنند كه ديگران به آن توجه نداشته اند

- در مواردی آنها براي يك مسئله مي توانند چندين راه حل داشته باشند

 

**************************

 

اگرچه تمامي عوامل فوق در يك فرد خلاق ممكن است وجود نداشته باشد

اما مي توان بيان داشت

 اين ويژگيها ممكن است در افراد خلاق بيشتر ديده شود.

 

با توجه به مطالب مذکور ُ بهتر آن است که کودکان را در انجام فعالیت های

کلاسی ُ تا جایی که امکان دارد ُ آزاد بگذاریم تا با رشد و پرورش خلاقیت  ُ   

زمینه موفقیت های آتی در زندگی را برای آن ها ایجاد کرده باشیم.

[ سه شنبه بیست و دوم شهریور 1390 ] [ 0:21 ] [ مربی ] [ ]
 

دوره پیش دبستانی


كودك پس از دوران پنج سالگي به دوره جدیدی وارد مي شود و

در آن جا در كنار دیگر كودكان آموزش مي بيند .

 اين دوران چون در سنين پنج تا شش سالگي است جزو دوران هاي طلايي

شكل گيري شخصيت كودك است و از حساسيتهاي خاصي برخوردار است .

 

در خصوص  عوامل آموزشي بايد به نكات زير اشاره كنيم :


1-آموزش دهنده :

مربي در مهد كودك اگرچه انگيزشي همچون مادر ندارد ،

ولي علاقمندي و مهارت او مي تواند بر كودك بسيار تاثير گذار باشد .

 

2- آموزش گيرنده :

كودك اگرچه به جايي قدم مي گذارد كه شاید به اندازه  محيط خانه گرم و

صميمي نيست ، اما ويژگيهاي منحصر به فردي دارد و آن حضور تعداد زيادي

كودك است كه اگر به درستي مديريت شوند مي تواند انگيزش خوبي در كودك

ايجاد نمايد زيرا فرصتهاي زيادي براي بازي و كارهاي گروهي در اين مكان

وجود دارد و هنر می تواند شروعی برای تشویق کودکان به کارهای گروهی باشد .

 

3-محتواي آموزشي:

به علت آنكه مهد كودك ها تحت نظر سازمان هاي دولتي قرار دارند در

اين جا محتواي آموزشي مشخصي وجود دارد .

 

مهم ترين هدف هايي كه در مراكز پيش دبستاني توسط آموزش و پرورش

 مدنظر است به شرح زير است:


-خلاقيت


-درك زيباييها و پرورش احساس زيبايي شناسي


-پرورش حواس به ويژه شنوايي و بينايي


-دقت و تمركز


-كنجكاوي و جستجو گري


-مهارت هاي شناخت رنگ ، شكل، اندازه و جهت

 

و ...

 

در اين رابطه نبايد آزادي كودكان را به هنگام انجام فعاليت هاي هنري

 محـــدود كرد.

تا كودك بتواند خواسته ها ، تمايلات ، افكار و احساسات خوشايند خود را

بيــــان كند.

 

و اين نيازمند مربي با انگيزه و فضاي آموزشي مناسب به همراه امكانات و ابزار هنري است ،

در غير اين صورت با قرار دادن كودكان در مكان هاي كوچك و نشستن در كنار هم بصورت

تنكاتنگ و آن هم در يك فضاي نازيبا و به دور از طبيعت به همراه  مربي بي انگيزه ،

اين احتمال خواهد رفت كه كودك از آموزش هنر بهره اي نبرد .

 

 در حال حاضر ضروري  است كه مراجع متولي امر

با انجام پژوهش بررسي نمایند كه  آموزش هنر در مراكز پيبش دبستاني

در چه وضعيتي بسر مي برد تا با رفع نواقص ، بتوان در اين خصوص

فعاليت هاي آموزشي هنري را ساماندهي نمود .

 

و اگر نتوانيم اين مرحله مهم آموزشي را به خوبي مديريت كنيم 

 

 دومين فرصت طلايي آموزش هنر به كودكان را نيز براي هميشه از دست داده ايم !

 

گردآوری : افرا جعفری

 

[ پنجشنبه هفدهم شهریور 1390 ] [ 21:10 ] [ مربی ] [ ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب




همت نیوز

Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت